Page 83 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 83
b. japelj pavešić ■ kdo ima veselje z matematiko in naravoslovjem v šoli?
višji so dosežki. Biologija odstopa od drugih predmetov v tem, da iz po-
gleda v posamezne elemente, ki določajo naklonjenost učencev do biologi-
je, ugotovimo razkorak med veseljem do biologije kot vede in učenjem bi-
ologije v šoli. Posebej bolj uspešni učenci ne marajo učenja biologije v šoli,
imajo pa veselje z biologijo kot vedo in jo tudi cenijo.
Zaključek
Študija je uspela ponuditi nekatere odgovore na zastavljena raziskovalna
vprašanja. Na raziskovalno vprašanje, ali so učno šibkejši učenci manj ali
bolj motivirani za učenje od najbolj uspešnih, rezultati analize odgovar-
jajo, da so v splošnem učno uspešnejši učenci manj motivirani in bolj
kritični do poučevanja matematike in naravoslovja. Razlike po spolu so
različne pri štirih opazovanih predmetih. Precej velike so v stališčih do
fizike in biologije. Ob enakih stališčih med spoloma bi se dosežki fantov
in deklet pri teh predmetih še vedno precej razlikovali.
Podroben pogled v stališča ponuja tudi nekaj idej, katerim učen-
cem bi bilo treba najbolj pomagati do večje motivacije. Navedeni podat-
ki o povezavi med večjo zaznavo pomoči učitelja in nižjimi dosežki kaže-
jo, da bolj uspešni učenci pri matematiki dobijo ali čutijo manj pozornosti
učiteljev. Zavzetost poučevanja matematike sicer odkriva, da sta bistve-
na, z dosežki pozitivno povezana elementa pouka razumljiva razlaga za
učence in jasna učiteljeva pričakovanja do učencev. Iz stališč učencev do
matematike pa smo posebej ugotovili, da je pouk matematike zelo verjet-
no v celoti premalo izzivalen za bolj uspešne učence. Negativno usmerjena
povezava med večjo aktivnostjo učitelja pri pomoči v učenju in manjšim
znanjem učencev kaže, da manj uspešni učenci opazijo več pomoči učite-
lja kot bolj uspešni. Poučevanje matematike bi bilo treba bolje prilagodi-
ti, da bi ob potrebni skrbi za šibkejše enakovredne pozornosti bili deležni
še uspešnejši učenci.
Dodatna informacija analize je, da zanimanje učencev za to, kar pove
učitelj, ni povezano z dosežki. Glede na veliko zalogo raziskovalnih spo-
znanj o pomembnosti zanimanja za snov pri doseganju visoke uspešnosti
ugotavljamo, da bi se moral pouk matematike spremeniti vsaj toliko, da bi
večje zanimanje za učiteljevo razlago postalo povezano z višjim znanjem.
Neobstoječa povezava odpira tudi vprašanje kurikula, obsega snovi in za-
poredja obravnave poglavij matematike v osnovni šoli. Potreba po bolj za-
nimivem pouku za uspešnejše učence se ujema z ugotovitvijo o pomanjka-
nju učenja o vsebinah, ki bi jih učenci potrebovali za doseganje najvišjih
dosežkov v TIMSS. Te vsebine izhajajo iz interpretacije doseganja najviš-
jih mejnikov znanja v primarnem poročilu o raziskavi in med drugim za-
jemajo več abstraktnih konceptov iz algebre in funkcij, bolj poglobljeno
81
višji so dosežki. Biologija odstopa od drugih predmetov v tem, da iz po-
gleda v posamezne elemente, ki določajo naklonjenost učencev do biologi-
je, ugotovimo razkorak med veseljem do biologije kot vede in učenjem bi-
ologije v šoli. Posebej bolj uspešni učenci ne marajo učenja biologije v šoli,
imajo pa veselje z biologijo kot vedo in jo tudi cenijo.
Zaključek
Študija je uspela ponuditi nekatere odgovore na zastavljena raziskovalna
vprašanja. Na raziskovalno vprašanje, ali so učno šibkejši učenci manj ali
bolj motivirani za učenje od najbolj uspešnih, rezultati analize odgovar-
jajo, da so v splošnem učno uspešnejši učenci manj motivirani in bolj
kritični do poučevanja matematike in naravoslovja. Razlike po spolu so
različne pri štirih opazovanih predmetih. Precej velike so v stališčih do
fizike in biologije. Ob enakih stališčih med spoloma bi se dosežki fantov
in deklet pri teh predmetih še vedno precej razlikovali.
Podroben pogled v stališča ponuja tudi nekaj idej, katerim učen-
cem bi bilo treba najbolj pomagati do večje motivacije. Navedeni podat-
ki o povezavi med večjo zaznavo pomoči učitelja in nižjimi dosežki kaže-
jo, da bolj uspešni učenci pri matematiki dobijo ali čutijo manj pozornosti
učiteljev. Zavzetost poučevanja matematike sicer odkriva, da sta bistve-
na, z dosežki pozitivno povezana elementa pouka razumljiva razlaga za
učence in jasna učiteljeva pričakovanja do učencev. Iz stališč učencev do
matematike pa smo posebej ugotovili, da je pouk matematike zelo verjet-
no v celoti premalo izzivalen za bolj uspešne učence. Negativno usmerjena
povezava med večjo aktivnostjo učitelja pri pomoči v učenju in manjšim
znanjem učencev kaže, da manj uspešni učenci opazijo več pomoči učite-
lja kot bolj uspešni. Poučevanje matematike bi bilo treba bolje prilagodi-
ti, da bi ob potrebni skrbi za šibkejše enakovredne pozornosti bili deležni
še uspešnejši učenci.
Dodatna informacija analize je, da zanimanje učencev za to, kar pove
učitelj, ni povezano z dosežki. Glede na veliko zalogo raziskovalnih spo-
znanj o pomembnosti zanimanja za snov pri doseganju visoke uspešnosti
ugotavljamo, da bi se moral pouk matematike spremeniti vsaj toliko, da bi
večje zanimanje za učiteljevo razlago postalo povezano z višjim znanjem.
Neobstoječa povezava odpira tudi vprašanje kurikula, obsega snovi in za-
poredja obravnave poglavij matematike v osnovni šoli. Potreba po bolj za-
nimivem pouku za uspešnejše učence se ujema z ugotovitvijo o pomanjka-
nju učenja o vsebinah, ki bi jih učenci potrebovali za doseganje najvišjih
dosežkov v TIMSS. Te vsebine izhajajo iz interpretacije doseganja najviš-
jih mejnikov znanja v primarnem poročilu o raziskavi in med drugim za-
jemajo več abstraktnih konceptov iz algebre in funkcij, bolj poglobljeno
81