Page 80 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 80
šolsko polje, letnik xxviii, številka 5–6

Fantje z enakim znanjem izmerejnim s TIMSS kot dekleta imajo
nižje ocene in nižje dosežke NPZ kot dekleta
TIMSS je zunanji preizkus znanja brez posledic za posameznega učenca.
Kljub temu je matematični rezultat na TIMSS relativno dobro usklajen
z dosežkom na nacionalnem preizkusu iz matematike (NPZ), ki ima za
otroke vpliv na njihovo kasnejše šolanje, ne pa s šolsko oceno. Šolske ocene
so višje pri dekletih v vseh opazovanih predmetih, tudi pri matematiki,
kjer v TIMSS ni razlike med spoloma, in v fiziki, kjer so bili v TIMSS
precej bolj uspešni fantje. Dosežki NPZ iz matematike so bolj uskla-
jeni z dosežki TIMSS iz poznavanja dejstev in uporabe znanja, kot so iz
sklepanja, še posebej pri dekletih. Fantje, ki so v TIMSS pokazali podob-
no znanje kot dekleta, so na NPZ dobili nekoliko nižje ocene. Fantje, ki
so na NPZ pokazali podobno znanje kot dekleta, so v TIMSS dosegli višji
rezultat. NPZ pri enakem neodvisno demonstriranem znanju torej slabše
oceni fante kot dekleta.

Nizka korelacija med šolsko oceno in dosežkom TIMSS ter osta-
le primerjave ocen opozarjajo na neusklajenost ocenjevanja v slovenskih
šolah z zunanjimi preizkusi znanja. Razlogov za razlike je lahko več. V
šolski oceni iz matematike bi bili lahko zajeti še drugi vidiki napredovan-
ja deklet, ki ga fantje dosegajo v manjši meri. Razlika med ocenami fantov
in deklet v šoli in njihovimi dosežki na TIMSS je lahko posledica manj
vloženega truda med dekleti v reševanje zunanjih preizkusov, kakršna sta
TIMSS in NPZ, če ti niso neposredno povezani z oceno v šoli. V prim-
eru maturantov so razlike še večje. V TIMSS so izrazito uspešnejši fant-
je, na maturi iz matematike pa dekleta. Že leta 2008 se je pokazalo, da
fantje v reševanje nalog preizkusa TIMSS vložijo več truda kot dekleta
(Eklöf, Japelj Pavešić, Grønmo, 2014). Mogoče je, da so dekleta z več učen-
ja za izpit kasneje lahko dosegla višji dosežek pri maturi in ocenah v šoli.
Analiza vloženega truda v preizkuse TIMSS med osmošolci presega cilje
te analize in bo predmet nadaljnih študij rezultatov. Odpira se vprašan-
je, kaj je resnično znanje učencev: tisto, kar so pripravljeni pokazati, ko so
naprošeni (npr. preizkus TIMSS, ki ni za oceno), ali tisto, s katerim tek-
mujejo za nagrade (npr. NPZ ali test v šoli za oceno).

V splošnem ugotavljamo, da mora sklepanje o različnih dejavnikih
in stališčih učencev, ki se nanaša ali izhaja iz ocen znanja učencev, upo-
števati naravo preizkusa. Zahteva posebno previdnost pri pojasnjevanju
razlik med spoloma. Čeprav šolske ocene niso visoko korelirane z neod-
visnimi dosežki, sledijo istemu vzorcu. Zato lahko rezultate analize stal-
išč, ki smo jih opazovali glede na dosežke TIMSS, v grobem prenesemo
na predvidevanje o stališčih učencev iz šolskih ocen. Učitelji bi torej lah-
ko o splošenem vtisu o stališčih svojih učencev zelo posplošeno sklepali

78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85