Page 76 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 76
šolsko polje, letnik xxviii, številka 5–6

Osnovni model Model s stališči

Parameter ocena St.n. p ocena St.n. p
Delež pojasnjene variance
med šolami (ICC) 0,0792 0,0251 0,0031 0,0674 0,0427 0,1514

Pri biologiji je najmočnejši napovednik dosežka spol učencev,
pomembni napovedniki dosežka pa so tudi vsa stališča. Model napove
fantom z enakimi stališči, kot jih imajo dekleta, 18 točk nižji dosežek kot
dekletom. Večja samozavest učencev v biologiji in vrednotenje naravoslov-
ja sta povezana z višjimi dosežki. Z vsako točko več na lestvici teh stal-
išč se dosežki učencu povečajo zaporedoma za 15 in 11 točk. Večja nak-
lonjenost učenju biologije in zaznavanje zavzetosti učiteljevega poučevanja
pa sta povezana z nižjimi dosežki iz biologije. Učencu se za vsako točko
več na lestvici naklonjenosti do biologije in zavzetosti poučevanja biologi-
je dosežki iz biologije zmanjšajo za 8 in 5 točk. Najvišji dosežek bi imela
učenka, ki je samozavestna in ceni biologijo, se je ne uči rada in meni, da
učitelj ne uči zelo zavzeto. Najnižji dosežek pa bi imel fant, ki ni samoza-
vesten in ne ceni biologije, se jo pa rad uči in sodi, da učitelj biologijo za-
vzeto poučuje.

Pri fiziki spol sam po sebi ne pomeni višjega dosežka, pri kemiji pa
model napove dekletom za 12 točk večji dosežek kot fantom z enakimi
stališči. Tudi pri fiziki in kemiji je samozavest prevladujoč napovednik
dosežka iz fizike in kemije. Za vsako točko več na lestvici samozavesti v
fiziki bi imel učenec za 14 točk višji dosežek, pri kemiji pa celo za 17 točk.
Ob enakih drugih stališčih je naklonjenost učenju negativno povezana z
dosežkom pri fiziki (kot pri biologiji), pri kemiji pa z dosežki ni povezana.
Zavzetost poučevanja ne napoveduje višjega znanja fizike in kemije ob po-
goju, da imajo učenci enaka vsa druga stališča.

Za nepričakovani negativni povezavi med naklonjenostjo do učenja
biologije in zavzetostjo poučevanja pri kemiji z znanjem smo opravili do-
datni regresijski analizi posameznih postavk obeh stališč za napoved us-
treznega dosežka. Pokazalo se je, da dekleta pri biologiji ne glede na odgo-
vore na druge postavke dosežejo precej višji rezultat od fantov, za 15 točk
(Preglednica 11). K naklonjenosti do učenja biologije ne prispevajo zanim-
ivost pouka in poskusi iz biologije. Skupaj naklonjenost do učenja biologi-
je pojasni le 8 % razlik med dosežki, ki jih na ravni povprečij med šolami
skoraj ni.

74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81