Page 39 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 39
podgoršek, j. ferme, a. lipovec ■ vpliv situacijskih in motivacijskih dejavnikov ...

Tabela 1: Tradicionalne metode poučevanja v povezavi z dosežki
četrtošolcev pri matematiki v raziskavi TIMSS.

Pogostost/ Vsako ali skoraj Pri polovici ur Včasih Nikoli
Trditev vsako uro

1. Učenci poslušajo % Povp. % Povp. % Povp. % Povp.
učitelja/-ico, dosežek dosežek dosežek dosežek
ko razlaga novo
matematično snov. 49,9 519,7 27,9 518,0 18,4 524,0 3,9 534,5
2. Učenci poslušajo (3,3) (2,5) (3,5) (4,2) (2,9) (3,6) (1,3) (4,6)
učitelja/-ico, ko
razlaga, kako rešiti 48,7 518,7 23,3 520,2 26,4 523,7 1,6 534,0
nalogo. (3,8) (2,9) (3,0) (4,0) (3,2) (4,3) (0,9) (5,4)
3. Učenci
(posamezno ali 30,5 520,7 39,7 518,0 27,3 523,7 2,5 526,0
v skupini) pod (3,5) (4,0) (3,7) (3,0) (2,6) (2,8) (1,2) (8,2)
vodstvom učitelja/
-ice rešujejo naloge. 12,9 515,9 31,9 515,6 51,5 524,4 3,7 527,1
4. Cel razred (2,1) (4,4) (3,4) (4,1) (3,8) (2,5) (1,5) (5,1)
učencev skupaj pod
vodstvom učitelja/
-ice rešuje naloge.

Ugotavljamo, da učitelji poročajo o relativno pogosti uporabi tradi-
cionalnih metod poučevanja. Podatki razkrivajo, da učenci po mnenju
učiteljev pogosto le poslušajo razlago nove učne snovi (trditev 1) ali razla-
go reševanja določene naloge (trditev 2). Iz Tabele 1 lahko razberemo tudi,
da so dosežki učencev višji, če so tradicionalne metode poučevanja manj
pogosto uporabljane. Rezultati korelacijske analizeda je pogostost upora-
be tradicionalnih metod poučevanja z razlago pri pouku matematike niz-
ko negativno povezana z višino dosežkov učencev. Izračunani korelaci-
jski koeficienti, ki opisujejo povezanost trditev 1, 2, 3 oziroma 4 z višino
dosežkov učencev so namreč naslednji: R = –0,04 (trditev 1), R = –0,04
(trditev 2), R = –0,02 (trditev 3), R = –0,06 (trditev 4). Dobljeni rezul-
tati so sicer v skladu z raziskavami, ki poudarjajo prednosti sodobnejših
metod poučevanja pred tradicionalnimi, ki izhajajo iz v učitelja usmerjen-
ega pouka in temeljijo na razlagi ali vodenemu reševanju nalog (pregledno
v Savelsbergh et al., 2016), vendar pa so koeficienti zelo nizki in zato trd-
nejših zaključkov ne moremo delati.

Ker aktivno vključevanje učencev v pouk na mednarodnem nivoju
rezultatov TIMSS kaže pozitiven vpliv, v Tabeli 2 navajamo vpliv disk-
usije (trditve 5, 6 in 7) na matematične dosežke. Ob tem v skupini inova-
tivnih metod poučevanja navajamo tudi vpliv povezovanja učnih vsebin

37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44