Page 27 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 27
e. klemenčič ■ akademsko znanje in timss ...
Socialni realizem postavi znanje v središče edukacije, v središče ku-
rikula pa teoretično znanje, ki je tradicionalno organizirano kot aka-
demsko disciplinarno znanje. Skratka, akademsko znanje. SAI prav tako
zagovarja akademsko znanje, ki pa se ne osredotoča na teoretično znan-
je, temveč priznava in vključuje tudi praktično naravo znanja. Še pose-
bej, če slednje razumemo tako, da discipline vključujejo učenje njihovih
vsebin, konceptualnih okvirjev in poti mišljenja. Na ta način SAI pri-
znava vrednost tako deklarativnega, kakor proceduralnega znanja (ki je
lahko za vsakodnevno življenje tudi irelevantno).10 Pri tem je v osrčju
vendarle objektivna realnost. Tako pri socialnih realistih, kakor pri SAI.
Socialni realizem je družben v tem, da soglaša, da je vso znanje družbe-
no sproducirano, njegova realistična dimenzija pa se osredotoča na to, da
znanje pomeni imeti znanje o objektivnem svetu, tistem, ki obstaja ne-
odvisno od naših družbenih konstrukcij (Wheelahan, 2010: str. 7–8, v:
Klemenčič, 2011: str. 34).
Znanje in objektivna realnost
SAI sprejme dualnost med subjektivno realnostjo, ki je v posamezniko-
vem umu, in objektivno realnostjo, ki je zunaj uma vsakega posamezni-
ka. Pri tem znanje lahko izvira bodisi iz subjektivne bodisi iz objektivne
realnosti. Navkljub temu, le znanje, ki je lahko znotraj objektivne real-
nosti eksternalizirano, objektivizirano, brezosebno, je tisto, ki je vredno.
Znanje, primerno za kurikularno vsebino, mora biti opazno znotraj ob-
jektivne realnosti (Schiro, 2008: str. 40).
Znanje in TIMSS
TIMSS je raziskava trendov znanja matematike in naravoslovja med učen-
ci 4. in 8. razreda osnovne šole ali 4. in 8. leta šolanja. TIMSS Advanced
je raziskava znanja matematike in fizike med dijaki programov zahtevne-
jše matematike ali fizike v zadnjem letniku srednješolskega programa pred
vstopom na univerzo. Slovenija je začela sodelovati v raziskavi leta 1995 in
je sodelovala vse do zajema podatkov leta 2015.
Za raziskavo TIMSS je doseženi kurikul zelo pomemben. Zato ni
presenetljivo, da je raziskava organizirana okrog dveh okvirjev: a) okvir
dosežkov in b) kurikularni okvir, ki je razdeljen na tri aspekte: načrtova-
ni, doseženi in izvedeni kurikul. Zato pravimo, da imajo IEA-jevi faktor-
ji, ki se nanašajo na kurikul in dosežke, večnivojsko strukturo, ki je pred-
stavljena na spodnji sliki (Schmidt et al., 2001: str. 16; v: Klemenčič, 2011:
str. 303).
10 Upam si trditi, da SAI priznava tudi strateško znanje.
25
Socialni realizem postavi znanje v središče edukacije, v središče ku-
rikula pa teoretično znanje, ki je tradicionalno organizirano kot aka-
demsko disciplinarno znanje. Skratka, akademsko znanje. SAI prav tako
zagovarja akademsko znanje, ki pa se ne osredotoča na teoretično znan-
je, temveč priznava in vključuje tudi praktično naravo znanja. Še pose-
bej, če slednje razumemo tako, da discipline vključujejo učenje njihovih
vsebin, konceptualnih okvirjev in poti mišljenja. Na ta način SAI pri-
znava vrednost tako deklarativnega, kakor proceduralnega znanja (ki je
lahko za vsakodnevno življenje tudi irelevantno).10 Pri tem je v osrčju
vendarle objektivna realnost. Tako pri socialnih realistih, kakor pri SAI.
Socialni realizem je družben v tem, da soglaša, da je vso znanje družbe-
no sproducirano, njegova realistična dimenzija pa se osredotoča na to, da
znanje pomeni imeti znanje o objektivnem svetu, tistem, ki obstaja ne-
odvisno od naših družbenih konstrukcij (Wheelahan, 2010: str. 7–8, v:
Klemenčič, 2011: str. 34).
Znanje in objektivna realnost
SAI sprejme dualnost med subjektivno realnostjo, ki je v posamezniko-
vem umu, in objektivno realnostjo, ki je zunaj uma vsakega posamezni-
ka. Pri tem znanje lahko izvira bodisi iz subjektivne bodisi iz objektivne
realnosti. Navkljub temu, le znanje, ki je lahko znotraj objektivne real-
nosti eksternalizirano, objektivizirano, brezosebno, je tisto, ki je vredno.
Znanje, primerno za kurikularno vsebino, mora biti opazno znotraj ob-
jektivne realnosti (Schiro, 2008: str. 40).
Znanje in TIMSS
TIMSS je raziskava trendov znanja matematike in naravoslovja med učen-
ci 4. in 8. razreda osnovne šole ali 4. in 8. leta šolanja. TIMSS Advanced
je raziskava znanja matematike in fizike med dijaki programov zahtevne-
jše matematike ali fizike v zadnjem letniku srednješolskega programa pred
vstopom na univerzo. Slovenija je začela sodelovati v raziskavi leta 1995 in
je sodelovala vse do zajema podatkov leta 2015.
Za raziskavo TIMSS je doseženi kurikul zelo pomemben. Zato ni
presenetljivo, da je raziskava organizirana okrog dveh okvirjev: a) okvir
dosežkov in b) kurikularni okvir, ki je razdeljen na tri aspekte: načrtova-
ni, doseženi in izvedeni kurikul. Zato pravimo, da imajo IEA-jevi faktor-
ji, ki se nanašajo na kurikul in dosežke, večnivojsko strukturo, ki je pred-
stavljena na spodnji sliki (Schmidt et al., 2001: str. 16; v: Klemenčič, 2011:
str. 303).
10 Upam si trditi, da SAI priznava tudi strateško znanje.
25