Page 222 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 222
šolsko polje, letnik xxviii, številka 5–6

2007, takrat je bilo razmerje 83 proti 17 (nav. po Arsenjuk in Vidmar, 2015:
25). Razkorak torej še vedno je, in to precej velik, zanimivo pa bi bilo tudi
pogledati individualne poteke teh, ki jim je »uspelo«.

Pogled v blagostanje s pomočjo raziskave PISA 2015

V tem delu bova predstavili analize povezanosti med dosežki in nekateri-
mi dimenzijami blagostanja slovenskih mladostnikov in mladostnic. Kot
nakazujejo raziskovalna vprašanja, naju primarno zanimajo primerjave
med spoloma, preko katerih želiva osvetliti širša kontekstualna vprašanja
šole kot ospoljenega sistema.
Podatki in metode
Za analizo raziskovalnih vprašanj bova uporabili podatke iz zadnje ra-
ziskave PISA, ki je potekala leta 2015. V tem ciklu je ob rednem prever-
janju bralne, matematične in naravoslovne pismenosti 15-letnih učenk
in učencev raziskava zajemala dodatne podatke o različnih vidikih bla-
gostanja učenk in učencev. Celostna zasnova in izvedba raziskave je
predstavljena v OECD (2016a) in OECD (2017b). V nadaljevanju so in-
formacije o vzorcu učenk in učencev, ki so vključeni v analizo, ter o ka-
zalnikih napovednikov, ki jih sestavljava v model za ugotavljanje njihovih
povezanosti z dosežki na področjih bralne, matematične in naravoslovne
pismenosti.
Značilnosti vzorca
V članku uporabljava vzorec 15-letnih dijakinj in dijakov iz raziskave PISA
2015, za katere so na voljo rezultati o ravneh bralne, matematične in nara-
voslovne pismenosti ter podatki o različnih vidikih njihovega blagostanja.
V Sloveniji večina 15-letnikov obiskuje srednješolske programe, nekaj pa
jih je tudi še v osnovnošolskem izobraževanju. V podatkih iz baze PISA
2015 za Slovenijo, ki so vključeni v analize v tem članku, 6406 vključenih
učenk in učencev v vzorcu predstavlja populacijo 16.773 15-letnih učenk
in učencev. Od vzorčenih učenk in učencev jih je 6288 obiskovalo srednjo
šolo (za populacijo vseh slovenskih 15-letnikov to predstavlja 98,2 odstotk-
ov) in 188 osnovno šolo (za populacijo vseh slovenskih 15-letnikov to pred-
stavlja 1,8 odstotkov).
Spremenljivke
Učne rezultate mladostnikov, ki jih obravnavava v članku, v bazi PISA
2015 predstavljajo podatki o dosežkih slovenskih učenk in učencev na po-
dročju bralne, matematične in naravoslovne pismenosti iz mednarodne-
ga preizkusa znanja. Učenke in učenci v raziskavi PISA najprej 2 uri pišejo

220
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227