Page 218 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 5-6: Znanje, motivacija in pogoji učenja v luči mednarodnih primerjav TIMSS in PISA, ur. Barbara Japelj Pavešić in Klaudija Šterman Ivančič
P. 218
šolsko polje, letnik xxviii, številka 5–6

samoporočanje otrok o globalnem blagostanju ni nujno zanesljivo
(OECD, 2009: 24).

Najprej bova na kratko osvetlili stanje in kritično ovrednotili en del
problematike, tj. dosežke, pri katerih so v raziskavi PISA uspešnejša dekle-
ta, in izpostavili, zakaj »dosežki ne povedo vsega«.6 Nato bova predstavi-
li nekatere izseke oziroma delčke raziskave PISA o blagostanju učenk in
učencev. V nadaljevanju bova opravili primerjavo razlik (če se bo izkaza-
lo, da obstajajo) med spoloma pri dosežkih in blagostanju. Za konec bova
ponudili nekaj možnih razlag oziroma hipotez, zakaj (lahko) prihaja do
takega (ospoljenega) razkoraka med dosežki in blagostanjem. Kot vidike
blagostanja v članku obravnavava predvsem dejavnike s področij psihološ-
kega in socialnega blagostanja, ki so: strah pred preverjanjem znanja, sto-
rilnostna motiviranost, občutek pripadnosti šoli, pogostost doživljanja
medvrstniškega nasilja, zaznana čustvena podpora staršev in zaznana ne-
pravičnost učiteljev.

Če povzameva, glavni raziskovalni vprašanji, ki si ju na tem mestu
zastavljava, sta:

a. Kakšne so primerjave med spoloma v Sloveniji po nekaterih vidikih
blagostanja?

b. Ali so med spoloma razlike glede učinkov (kazalnikov) blagostanja
na dosežke?7

Opis stanja: dosežki, neoliberalni pritiski in prepletenost
dejavnikov

Neoliberalno prepredanje edukacijskih politik na zahodu danes seveda ni
nič novega, fleksibilna delovna sila je videti kot garancija v kompetitiv-
nem globalnem trgu, od tod tudi veliko posvečanje dosežkom, ki je v do-
kumentih začinjeno z gesli, kot sta odličnost in standardi. Christian Laval
temu pravi »terminološki transfer« – menedžersko leksiko naj bi bilo
mogoče uporabiti pri vzgojno-izobraževalnem delovanju (Laval, 2005:
64). Odgovornost za uspeh ali neuspeh je sedaj pripisana posameznikom
ali posameznicam, ki so si pač sami »krivi«, če jim ne uspe v svetu dom-
nevnih možnosti za vse. Poleg tega, kot piše Zdenko Kodelja (2016: 19),
se neoliberalni pogled kaže tudi v vse večjem pomenu, ki se pripisuje

6 Poleg tega gre v PISI za dosežke, ki bi jih lahko označili za tiste, ki so najbolj zanimivi za trg
dela, drugi cilji, ki jih je težje (iz)meriti, pa v raziskavo niso vključeni. Lahko bi rekli, da gre
za bolj pragmatičen pogled na izobraževanje.

7 Kot je že bilo opozorjeno (denimo na primeru Švedske, prim. Ferrada de Noli, 2013), obsta-
ja »paradoks uspeha in nesreče«: v PISI 2013 so se za srečne izrekli tisti otroci, ki prihajajo iz
držav, ki jim je pri dosežkih šlo najslabše.

216
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223