Page 60 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 60
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
če pripisati doktrini ekonomskega nacionalizma, v katerem je bil socialni
napredek za delavce in njihove družine spodbujan z nacionalno ekonom
sko rastjo (prim.: ibid.). Na ozadju orisane racionalnosti se je vse bolj uvel
javljalo prepričanje, da lahko primerna izobrazba omogoči večjo zaposlji
vost, s tem pa tudi boljšo prihodnost revnejših, in tako izboljša njihove
življenjske priložnosti.
Edukacija naj bi omogočila socialno mobilnost po družbeni lestvici.
Prepričanje v moč izobraževanja so utrjevali država, učitelji in starši. Elite
na oblasti so jo promovirale, ker so se vse bolj zavedale neizkoriščenih na
cionalnih potencialov. Zaradi njene privlačnosti pa so jo privzeli tudi star
ši, ker so želeli izboljšati položaj svojih otrok. To je veljalo za kapitalistične
in tudi socialistične države.
Na delu sta torej (vsaj) dve sili ali dimenziji meritokratske logike –
individualna in socialna. Obe prečita vse edukacijske sisteme zahodne
Evrope (Husen, 1974: str. 3). Katera je kdaj prevladovala, pa je bilo odvisno
od politične in družbene filozofije, tipa racionalnosti, ki je v določenem
obdobju prevladal v konkretni družbi. Če je bila država bolj klasično libe
ralna, je bolj poudarjala pomen individuuma in njegove samorealizacije, v
državah z močno komponento kolektivnega in s tem povezanega sistema
načrtovanja pa so bolj poudarjali uporabo talenta za krepitev nacionalne
ekonomije (več v Husen, 1974).
Drugi val množičnega izobraževanja je prinesel dokončno zamenja
vo šolskega tipa racionalnosti, temelječega na pripisovanju pomena rojstvu
(izvoru) in s tem poveznim določanjem položaja posameznika v družbi,
z novo racionalnostjo, temelječo na »starosti, nadarjenosti in na sposob
nosti« (Brown, 1997: str. 394). Oblikoval in uveljavil se je nov tip racio
nalnosti, ki je stavil na posameznikove, posamezničine danosti, trud in
njegove, njene dosežke. Vse to naj bi po novem določalo posameznikovo,
posamezničino nadaljnjo šolsko in poklicno kariero. Vsem, ki jim je priro
jena bistrost in so marljivi, naj bi bile omogočene enake možnosti dosto
pa do javnih služb, ki ustrezajo njihovim sposobnostim. Edukacija prav
zaradi uveljavljanja meritokratske logike s tem tipom racionalnosti doda
tno pridobi na pomembnosti, ker identificira in izbere talentirane ter mo
tivirane posameznike, hkrati pa omogoča izobraževanje, vezano na indivi
dualne zasluge. Količina utelešenega in institucionaliziranega kulturnega
kapitala v povezavi z vrsto izobrazbe je v bistvu mera posameznikove, po
samezničine zaslužnosti – merit. Sposobnosti in trudu, ki ga vloži posa
meznik in zdaj tudi posameznica, sledita stopnja in vrsta izobrazbe, to pa
nadalje omogoča dostop do temu ustreznih služb, končno tudi do zasluž
ka in načina življenja. Edukacija je zato najpogosteje razumljena kot glav
58
če pripisati doktrini ekonomskega nacionalizma, v katerem je bil socialni
napredek za delavce in njihove družine spodbujan z nacionalno ekonom
sko rastjo (prim.: ibid.). Na ozadju orisane racionalnosti se je vse bolj uvel
javljalo prepričanje, da lahko primerna izobrazba omogoči večjo zaposlji
vost, s tem pa tudi boljšo prihodnost revnejših, in tako izboljša njihove
življenjske priložnosti.
Edukacija naj bi omogočila socialno mobilnost po družbeni lestvici.
Prepričanje v moč izobraževanja so utrjevali država, učitelji in starši. Elite
na oblasti so jo promovirale, ker so se vse bolj zavedale neizkoriščenih na
cionalnih potencialov. Zaradi njene privlačnosti pa so jo privzeli tudi star
ši, ker so želeli izboljšati položaj svojih otrok. To je veljalo za kapitalistične
in tudi socialistične države.
Na delu sta torej (vsaj) dve sili ali dimenziji meritokratske logike –
individualna in socialna. Obe prečita vse edukacijske sisteme zahodne
Evrope (Husen, 1974: str. 3). Katera je kdaj prevladovala, pa je bilo odvisno
od politične in družbene filozofije, tipa racionalnosti, ki je v določenem
obdobju prevladal v konkretni družbi. Če je bila država bolj klasično libe
ralna, je bolj poudarjala pomen individuuma in njegove samorealizacije, v
državah z močno komponento kolektivnega in s tem povezanega sistema
načrtovanja pa so bolj poudarjali uporabo talenta za krepitev nacionalne
ekonomije (več v Husen, 1974).
Drugi val množičnega izobraževanja je prinesel dokončno zamenja
vo šolskega tipa racionalnosti, temelječega na pripisovanju pomena rojstvu
(izvoru) in s tem poveznim določanjem položaja posameznika v družbi,
z novo racionalnostjo, temelječo na »starosti, nadarjenosti in na sposob
nosti« (Brown, 1997: str. 394). Oblikoval in uveljavil se je nov tip racio
nalnosti, ki je stavil na posameznikove, posamezničine danosti, trud in
njegove, njene dosežke. Vse to naj bi po novem določalo posameznikovo,
posamezničino nadaljnjo šolsko in poklicno kariero. Vsem, ki jim je priro
jena bistrost in so marljivi, naj bi bile omogočene enake možnosti dosto
pa do javnih služb, ki ustrezajo njihovim sposobnostim. Edukacija prav
zaradi uveljavljanja meritokratske logike s tem tipom racionalnosti doda
tno pridobi na pomembnosti, ker identificira in izbere talentirane ter mo
tivirane posameznike, hkrati pa omogoča izobraževanje, vezano na indivi
dualne zasluge. Količina utelešenega in institucionaliziranega kulturnega
kapitala v povezavi z vrsto izobrazbe je v bistvu mera posameznikove, po
samezničine zaslužnosti – merit. Sposobnosti in trudu, ki ga vloži posa
meznik in zdaj tudi posameznica, sledita stopnja in vrsta izobrazbe, to pa
nadalje omogoča dostop do temu ustreznih služb, končno tudi do zasluž
ka in načina življenja. Edukacija je zato najpogosteje razumljena kot glav
58