Page 57 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 57
v. tašner, ž. kos, s. gaber ■ vzpostavljanje edukacijske meritokracije ...

»Klasične sekundarne šole in univerze zgodnje industrijske dobe so
pripravljale študente izključno za svobodne poklice (javno upravo, delo v
cerkvi), poučevanje na srednjih šolah in univerzah. Skupaj so člani ‚uče­
nih‘ profesij tvorili skupino mandarinov ali džentelmensko elito, intelek­
tualno aristokracijo ali ‚izobražen sloj‘, ki je bil ločen od industrijskega
ali komercialnega srednjega razreda.« (Ringer, 1989: str. 58.) Zanimivo
pri tem je dejstvo, da srednješolska in fakultetna izobrazba v tem obdob­
ju še ni imela neposredne povezave z industrijo. Še več, dijake in študen­
te je usmerjala stran od neposredne produkcije in vezanosti na zaposlitev.
Ringer zato opisuje izobraževanje nad primarno ravnjo kot avtonomni
pods­ istem. Prav tako ugotavlja, da sekundarna edukacija nima posebnega
vpliva na socialno mobilnost v svetu podjetništva. Reprodukciji ekonom­
skega in kulturnega kapitala sta v tem obdobju pretežno še tekli ločeno.
Pomembnejše spremembe je mogoče zaznati, ko nastopi visoka industrij­
ska faza, ki traja od 1860 ali 1870–1920 in 1930 (ibid.). Takrat se poveča
vključenost šolskega polja v pripravo za poklice v sferi proizvodnje, posle­
dično pa se pojavijo novi programi, šole in fakultete, na katerih je mogoče
tudi zaznati rast števila vpisanih. Gre za moderne, tehniške in aplikativ­
ne študije, ki pa imajo zaradi svoje praktične naravnanosti nižji družbe­
ni status. Čeprav je bilo zaznati prisotnost prepričanja, da bo ekonomija
– trgo­vina in industrija – pridobila zaradi spretnejših in sposobnejših de­
lavcev, pa ni jasnih dokazov, ugotavlja Ringer, da bi prav ti novi študiji pri­
spevali k večji ekonomski razvitosti. Sicer pa pozna industrijska faza, ki se
začne v letih okrog leta 1920, 1930, nadaljnje povečevanje vpisa v sekun­
darno in terciarno izobraževanje. Industrijski razvoj in povečevanje deleža
vpisanih v sekundarno in terciarno izobraževanje potekata z roko v roki
tudi takrat, ko ni mogoče dokazati neposredne povezanosti ekonomskega
uspeha in višje specializirane izobrazbe. Še več, zdi se, da se šola tesno pre­
plete z gospodarsko rastjo (prim. Ringer, 1989).

S krepitvijo šolskega polja in z njegovim prepletanjem s sfero gospo­
darstva, proizvodnje so povezani pojavi novih poklicev, za katere sta po no­
vem potrebni določena vrsta in stopnja izobrazbe. Poveča se tudi s­topnja
sovpadanja med izobrazbeno hierarhijo in bogastvom oziroma ekonom­
sko močjo. Novi poklici tako pomenijo nove poti mogočega uspeha posa­
meznika v družbi.

Gre za obdobje močnejše povezanosti sekundarnega in terciarne­
ga izobraževanja s poklicnim sistemom visokega industrijskega obdobja.
Vzdrževanje te povezave je na delu še danes. Zanimiva je predvsem zato,
ker kaže na zgodovino prepleta in soodvisnosti različnih družbenih pod­
sistemov, ki so zaradi družbenih okoliščin morali priznati in privzeti ta
preplet. Povezovanje obeh sfer pa ni potekalo brez zapletov in spoprije­

55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62