Page 43 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 43
ž. kos, v. tašner, s. gaber ■ možnosti in meje konceptualizacij ...

naj bi pomenila tudi vse večjo vpetost šolajočih se, staršev v izbiro najbolj­
šega ponudnika in s tem ugotavljanja ter zagotavljanja kakovosti kot me­
hanizma varnosti na trgu.

Prakse UZK in strukturiranje vednosti ter subjekta
v edukaciji

Da so v polju zagotavljanja kakovosti na delu produktivna razmerja moči
(prim. Foucault 2008a, 2008b in 2009), pokažejo tudi siceršnji kritiki so­
dobne družbe. Bauman (prim. 2002) na primer opozori, da avtonomija
učiteljstva sočasno vzpostavi tudi strukturiranje odgovornosti v smer ak­
tivnih in avtonomnih posameznikov in skrbi zase (prim. tudi Foucault,
2008b). Avtonomija omogoča in implicira sooblikovanje prostorov ter
znotraj njih posameznikov, s tem pa krepi momente samonadzora in sa­
mokritike (prim. Beck, 2001). Moderna, liberalna, oblast, kot pokaže Fo­
ucault (prim. 2008b in 2009), vključuje vodenje posameznikov tako, da
jim je skozi polja svobodnega delovanja omogočena in naložena skrb za
lastno ravnanje, vedenje in za vzpostavljanje odnosov v posamezni skupi­
ni in polju.

Racionalnost polja edukacije ter institucij vzgoje in izobraževanja je
treba vzeti vsaj z enako mero resnosti kot precej bolj tematizirano racio­
nalnost neoliberalne ekonomije (prim. Bernstein, 2015; Bourdieu, 1990,
2002, 2012; Douglas, 1986). V tem okviru tematiziramo tudi Biestova
opozorila o mejah racionalnosti odgovornosti (accountability), ki na pod­
ročju edukacije nastopajo vse do učenja in poučevanja.

Biesta predpostavlja, da je za polje edukacije pomembna visoka stop­
nja avtonomije, ki jo legitimno ohranja sposobnost polja, institucij in tam
zaposlenih za refleksivnost. Refleksivnost pa se tudi v diskurzih o druž­
bi sploh (prim. Beck, 2009) pojavlja kot alternativa instrumentalnim ra­
cionalnostim, trgu, kvantifikaciji ... Biesta pri tem opozori na meje po­
gleda na svet, ki se oblikuje skozi »na dejstvih utemeljenih« praksah v
edukaciji. Te namreč implicirajo idejo možne, učinkovite intervencije kot
kavzalnega modela profesionalne akcije (2010: str. 33). Omenjeni pogled
predpostavlja, da so cilji tudi v polju edukacije vnaprej dani, načini pa so
prilagojeni učinkovitemu doseganju ciljev. Tako je profesionalna pedago­
ška akcija zvedena na niz tehnoloških pristopov s predpostavko o fizič­
ni interakciji in kavzalnosti. Edukacija in profesionalna akcija v eduka­
ciji, opozarja Biesta, pa ni zgolj fizična, je predvsem simbolna interakcija.
Edukacija ima namreč vpliv na učenje tedaj, ko učencem omogoča inter­
pretacijo in osmišljanje tistega, kar je predmet učenja in poučevanja (ibid.:
str. 34). Edukacija je torej rekurzivno, dialektično razmerje (ne le med uči­
teljem in učenci) in ni polje kavzalne tehnologije. Druga implikacija »na

41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48