Page 39 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 39
ž. kos, v. tašner, s. gaber ■ možnosti in meje konceptualizacij ...

kot tudi možnosti za vzpostavitev novih oblik varnosti, na tem osišču pa
se bodo zgolj še krepila, trdi Rifkin15 (prim. 2007 in 2015). Ob tem se po­
novno odpirajo premisleki o rekonceptualizaciji mezdn­ ega dela, o razmer­
ju mezdnega dela in prostega časa ter o tveganjih, ki jih implicira hitrost
sprememb v povezavi s tehnološkim napredkom. Sennett (2006) opozar­
ja, da je način upravljanja s časom politični in ekonomski način upravljan­
ja s posamezniki. Prestrukturiranje časa v povezavi z racionalnostj­o tržiš­
ča, še opozarja, se kaže v spremembah brez kontinuitete, v pospeševanju
produktivnosti in v poskusih vzpostavljanja permanentn­ ih inovacij kot
sid­rišč varnosti. Gotovost postane iskanje priložnosti za nenehne spre­
membe, varnost pa išče v poročanju in uradnih poročilih ter načrtovanju.
Ta postajajo tolažba in hkrati instrument naturalizacije tveganj. Vzpored­
no se krepi prepričanje, da je edini učinkovit način upravljanja naraščajo­
čega mnoštva tveganj brezoseben preračun, ki odpravlja še zadnje ostanke
političnih razprav (prim. ibid.: str. 79–81).

Premisleki o tveganjih torej niso premisleki o mejah zgolj tržne ra­
cionalnosti, temveč premisleki, ki se držijo stare racionalnosti, ki se je dr­
žijo, jo omogočajo in proizvajajo nova-stara tveganja nenehnega hitenja k
napredku.16

Iz varnosti na rob prepada?

Če so procesi racionalizacije zahodni industrijski družbi dolgo omogoča­
li relativno varnost, se danes tako v družbi kot v edukaciji kažejo kot neza­
dostni, in sicer tako v točki upravljanja polja edukacije kot tudi, ko gre za
zagotavljanje kakovosti kot dela nekdanjega mehanizma varnosti.

Biesta (prim. 2010) povedno opozori na meje konceptualizacije in
še mogočih praks kakovosti kot neosebne odgovornosti (accountability).
Razmerje avtonomije in odgovornosti kot accountability po njegovem
mnenju sicer temelji na demokratičnem potencialu, ki pa se je z nizom po­
stopkov zamikal v prakse, ki danes predvsem dušijo edukacijo. Biesta se ob
tem sklicuje na Webra (prim. 1978), ki izraz uporabi za označevanje prak­
se finančnega dokumentiranja, računovodstva, ki se je prenesel na druga
polja. Slednje razkriva linijo, ki omogoča strukturiranje racionalnosti var­
nosti zagotavljanja podatkov, ki jih je moč objektivno presojati, in je po­
stala privzeta resnica odgovornega vedenja (ibid.: str. 50, 51; gl. še Foucault,

15 Rifkin že pred zadnjo ekonomsko krizo v knjigi Konec dela napove pospeševanje tehnološke-
ga izrivanja in porast svetovne brezposelnosti. Hkrati že ponudi nova polja premislekov in
praks, ki jih kasneje v Družbi ničnih mejnih stroškov (2015) še dogradi in za katere verjame, da
že danes ustvarjajo pogoje za nastanek nove družbene racionalnosti. To poimenuje »social
commons«.

16 Pri tem puščamo ob strani okoljska tveganja, ki jih proizvaja kapitalizem s tehnološkim razvo-
jem (prim. Beck, 2001).
37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44