Page 38 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 38
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

tveganji, strukturirala kot logika vladanja in se manifestirala s tehnolo­
ško znanstveno racionalnostjo napredka, s ciljem obvladovanja sekularne
družbe in narave. Danes prav ta racionalnost proizvaja vrsto tveganj, ki jih
s sebi lastnimi mehanizmi ne zmore prepoznati, še manj pa učinkovito re­
ševati (prim. Beck, 2001). Bergman (2016) del izzivov, s katerimi se sooča
sodobna družba, pripiše odsotnosti idej o drugačnem svetu,12 ki jih je na­
domestila ideja o zveličavni varnosti tehnokratskih praks. Te so polje po­
litičnega zvedle na prakse upravljanja problemov.13 Vse, kar šteje, je dose­
ganje ciljev, in vladam torej preostane zgolj krpanje življenja v sedanjosti.
Država blaginje (tam, kjer je o tovrstnih praksah še moč govoriti) pa je vse
bolj zasipana s simptomi in vse manj sposobna reševati vzroke socialnega
nezadovoljstva (ibid.: str. 21–24).

Beck tu izpostavi kompleksnejši premislek in pokaže, da ima poli­
tika v odnosu do tehnično-ekonomskih sprememb omejene kapacite­
te upravljanja in intervencije, ki pa ne zmanjšujejo ponekod tudi nevar­
no glasnih fiksacij na politični sistem kot ekskluzivno središče politike
(2001: str. 283). Če je ravno umik političnega iz življenjskih svetov omo­
gočil nastanek prostorov svobode, pa je odmiranje gotovosti socialno dr­
žavnega intervencionizma na drugi strani omogočilo porast tipa varno­
sti, izhajajočega iz tehnoloških inovacij in napredka (ibid.: str. 278–279).
Sennett (2006) in Castells (2012) na tem osišču pokažeta tudi na pogoje
in tvegan­ja vzpona skrajnega individualizma, ki je izšel iz kulture svobo­
de šestdeseti­h in se na prelomu tisočletja kaže kot kultura »najprej jaz«
(prim. Castells et al., 2012: str. 2).

Ob okoljskih tveganjih (prim. Beck, 2001) se kot izstopajoče tvegan­
je sodobnosti kaže vztrajajoča fiksacija na mezdno delo, kot osrednji meha­
nizem družbene regulacije. Poveličevanje individualizma na račun prosto­
rov skupne varnosti je v jedru spreminjalo tudi racionalnost varnosti pred
pomanjkanjem. Alternativo državi »varuški«14 so ponudile individualizi­
rane prakse potrošništva in kopičenja materialnih dobrin ter še močnejša
navezava individualnih usod na mezdno delo. Delo, trdita R. in E. Skidel­
sky (2012), ne zagotavlja le materialne varnosti zaslužka in družbenih po­
zicij, povezanih z njim, temveč oblike gotovosti, ki segajo vse do samopo­
dobe in vrednosti posameznika (ibid.: str. 28). Bauman na primer trdi, da
so predvsem spremenjeni pogoji dela tisti, ki posameznice in posameznike
navdajajo z občutkom (ne)varne svobode (prim. 2002: str. 73). Individu­
alizirani položaji, ki so vseskozi odvisni od trga dela, kažejo na poslavlja­
jočo se zaščitno funkcija dela in poklica (prim. Bauman, 2002). Tveganja,

12 Sam uporablja pojem utopija.
13 Problem management.
14 »Nanny state«, Hayek v Mirowski (2015: str. 444).
36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43