Page 42 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 42
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

Vsaj od preloma tisočletja smo v okviru krize oz. poslavljanja starih
racionalnosti priča novim poskusom regulacije v polju politične ekono­
mije, ki skuša podaljšati trajanje reprodukcije kapitala s stavo na perso­
nalizacijo. Ta se kaže, opozarja Hartley (2012), kot vztrajanje tržne racio­
nalnosti. Diskurz se že vse od leta 1973 postopno vpenja v racionalnost
potrošništva, hkrati pa ga privzema tudi javni sektor. Personalizacija je
uspešna predvsem zato, ker nagovarja socialno, sodelovalno, emocional­
no dimenzijo naših bivanj in ravnanj, krepi pa jo tudi razvoj digitalne teh­
nologije (ibid.: str. 107). Po mnenju Hartleyja gre za svojevrstno kulturno
kontradikcijo kapitalizma, ki na eni strani krepi instrumentalno tehnično
racionalnost, na drugi pa spodkopava protestantsko etiko in stavi na he­
donizem ter narcizem (ibid.: str. 5). Medtem ko v ospredje postavlja emo­
cije in nagovarja dobrobit posameznika/posameznice, kot osrednji meha­
nizem uporablja soudeležbo v procesih – vedeti, kaj potrošnik želi, in si
hkrati zagotoviti zadovoljstvo uporabnika ob čim manjših stroških, je cilj
te verzije blagovne produkcije. Potrošnik tako po mnenju avtorja posta­
ja potrošnik, ki kot proizvajalec tudi sam prispeva k vrednosti produkta,
ne da bi v zameno dobil plačilo (npr. eBay, Facebook, Youtube ipd.). Per­
sonalizacija ustvarja vtis pomembnosti posameznika (ibid.: str. 62–68) in
njegove osrednjosti. Posameznica, posameznik sta tako kot v pogrošnih
verzijah branja socialnega konstruktivizma v polju edukacije izhodišče in
središče produkcije. Vse, kar je proizvedeno, organizirano, uprizorjeno,
ustreza prav določeni osebi (načelo »narejeno po meri« oz. tailor made).
Personalizacija kot mehanizem regulacije se kaže tudi v novih načinih jav­
nega upravljanja. Ti na eni strani predpostavljajo profesionalnost in fleksi­
bilnost javnih uslužbencev in na drugi javnosti omogočajo transparentne
primerjave delovanja institucij z namenom opolnomočenja uporabnikov,
ne le v izbiri institucije, ampak tudi kot soustvarjalcev rešitev (prim. ibid.:
str. 71–72).

Čeprav personalizacija uporablja mehanizme, ki načeloma ne sodi­
jo v tržno ekonomijo (sodelovanje, razumevanje …), pa avtor opozarja, da
je prevladujoča racionalnost, ki koncept določa, še vedno instrumental­
no potrošništvo (ibid.: str. 104–106). Koncept personalizacije v šoli pri­
merja z individualizacijo in izpostavi razlike. Medtem ko individualizaci­
ja omogoča učiteljem definiranje kurikula in pri tem upošteva kognitivno
dimenzijo, personalizacija učečemu omogoča aktivno participacijo v kon­
strukciji kurikula ter bolj kot kognitivno upošteva emotivno in socialno
dimenzijo (ibid.: str. 71–75). Šola, tako kot druge javne institucije, je to­
rej soočena z novim načinom regulacije, ki v ospredje postavlja personalne
aspiracije posameznika v okviru možnosti izbire. Čeprav edukacija osta­
ja del javnih institucij, pa je ponudnikov edukacije vedno več. Večja izbira

40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47