Page 40 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 40
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
2009). Kultura merjenja, dokazljivosti, argumentira avtor, ni sposobna ge­
nerirati diskurzov o tem, komu in čemu naj bi bila edukacija namenjena,
omogoča pa transparentnost organizacij in praks, ki jih je na ta način moč
presojati in upravljati. Avtor trdi, da bi se morali od vprašanja »kako«
zamikati k vprašanju »čemu« in s tem k mehanizmom, ki bi tudi znot­
raj UZK omogočali artikulacijo tovrstnih vprašanj. Pojem accountability
tako premešča v pojem responsiblility, ki vključuje tudi simbolno dimen­
zijo odgovornosti, kot skrbi zase in za druge.

Linija, ki jo Biesta označi kot tehnično-menedžerski pristop v uprav­
ljanju edukacije, etos črpa iz orientacije edukacije k uporabnikom storitev,
odločitve pa sprejema z utemeljevanjem učinkovitosti,17 največkrat kot lo­
gike tekmovanja na svobodnem trgu (2010: 52). Liberalizacija in popula­
rizacija edukacije, ki ju je deloma mogoče pripisati tudi humanistični ra­
cionalnosti, sta se ob poprej omenjenem zanosu iztekli v stavo vseh – tudi
prikrajšanih – na edukacijo kot mehanizem, ki omogoča dostop do druž­
beno želenih pozicij. Omenjeno, opozarja Alvesson, na ozadju tehnično­
-menedžerskega pristopa privzema status pozicijske dobrine (prim. 2013).
Alvesson sodobno družbeno dinamiko označi kot racionalnost »zero sum
games« – praks nične vrednosti, ki so sočasno tudi kritika kakovosti, ki
privzema racionalnost trga (trženje vzgojno-izobraževalnih institucij, štu­
dijskih programov, orientacija k šolajočemu se potrošniku kot meri kako­
vosti), ter hkrati mehanizem izčrpavanja pogojev lastnega delovanja. Kon­
cept označuje predvsem praznost; praznost tekmovanja, ki ob sočasnem
prepričanju, da so vsi upravičeni do vsega, vedno znova pokaže, da je do­
biček nekoga odvisen od izgube nekoga drugega. To zahteva igro neneh­
nega pozicioniranja tako institucij kot posameznikov. Biti najboljši je tako
lahko le kratkoročen cilj, trenutna pozicija, ki je vseskozi povezana s potre­
bo po drugačnosti in nenehnem napredku: biti vedno boljši, atraktivnej­
ši, bolj inovativen, zaželen … Institucije in posamezniki se tako, kot kritič­
no opozarja avtor, skladno z logiko igre zatekajo k uporabam grandioznih
predstav in iluzornih trikov, ki njim samim in institucijam pridajajo po­
zitiven, čeprav zgolj površinsko zloščen, a s statusom podkrepljen videz
(prim. 2013: str. 5–15). Večina sodobnih institucij se je tako vsaj deloma pri­
morana zatekati k mehanizmom, ki predvsem na ravni strukture (vpeljava
novih tehnik, novih oddelkov, projektov, novih poimenovanj ipd.) zago­
tavljajo videz kakovosti. Proizvedeni učinki sicer zmanjšujejo kognitivno
negotovost, ne učinkujejo pa na dejanske operacije in postopke, še opo­
zori Alvesson, in sodijo na raven simbolno-ceremonialne varnosti (ibid.).

17 Učinkovitost je na tem mestu koncipirana na ozadju zahteve po tem, da iz vsega instru-
mentalno dobimo kolikor je le mogoče (prim. Weber, 1978).

38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45