Page 37 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 37
ž. kos, v. tašner, s. gaber ■ možnosti in meje konceptualizacij ...

ne varnosti in pravičnosti, tekmovalnosti ipd. razlikujejo.11 Priča smo to­
rej poskusom ohranjanja, ponekod surovega vztrajanja starih racionalno­
sti družbe, ekonomije, edukacije, spet drugod pa zamikom in formacijam
novih racionalnosti, ki tudi v UZK omogočajo nove premisleke predvsem
namenov in smotrov edukacije.

Meje racionalnosti sodobnosti in UZK

Hitrost spremembe pogosto ni nič manj pomembna od smeri spremin­
janja; in medtem, ko na smer velikokrat ne moremo vplivati, pa na hitrost
spreminjanja prav gotovo lahko. Ker verjamemo v spontani napredek,
smo slepi za to, kakšno vlogo ima država v gospodarskem življenju. Ta
vloga je pogosto prav spreminjanje hitrosti spremembe, bodisi njeno
pospe­ševanje ali upočasnjevanje. (Polany, 2008: str. 94.)

Če je torej od sedemdesetih let dvajsetega stoletja dalje liberalizem
zamikal v niz racionalnosti, ki so obljubljale preobrazbo individualnih in
institucionalnih praks v smer tekmovalnosti, učinkovitosti, kulture pod­
jetnosti in odgovorne avtonomije, s širitvijo regulatornih mehanizmov
tržne racionalnosti v vse sfere družbenega življenja, se danes soočamo z
mejami te racionalnosti (prim. Dean, 2010, in Wallerstein, 2013). Proble­
matizacija države blaginje, predvsem birokracije, rigidnosti in odvisnosti,
ki so za povojne generacije strukturirale racionalnost, ki jo R. in E. Ski­
delsky poimenujeta »varnost od zibelke do groba«, je vztrajno odpirala
prostore diskurzom nedotakljivega samointeresa in samoregulirajočega se
tržišča. Te diskurzivne prakse je sodobna kriza »kapitalizma« sicer oma­
jala, a, kot trdita avtorja, za neoliberalizem še ne obstaja zares artikulira­
na alternativa (prim. Skidelsky, 2012: str. 191–192). Sodobna družba je to­
rej soočena z rezultati tistega, kar je Weber (prim. 1978) približno stoletje
prej opisal kot proces racionalizacije, kot historične značilnosti modernih
zahodnih družb.

Ob tem sodobni razglaševalci tveganja (prim Beck, 2001 in 2009;
Bauman, 2002) opozarjajo, da je potreben premislek o vednosti (statisti­
ka, sociologija, ekonomija ...), ki tveganju omogoča materializacijo, o teh­
nikah, ki želijo obvladovati in odkrivati tveganja (verjetnosti računi, in­
tervjuji ...), ter političnih programih, ki ga uveljavljajo (socialna, liberalna,
neoliberalna država …). Beck tako kritično povzame (prim. 2009), da se
je Webrova instrumentalna racionalnost, in z njo obljuba nadzora nad

11 Eno od osišč razlikovanja je kompleksno razmerje individualnega in skupnega, pred-
vsem individualnih in kolektivnih konceptualizacij varnosti, ne le v UZK, ampak širše
družbeno. Foucault primerja liberalno racionalnost Francije in ZDA. Ugotovi, da so v
Franciji razprave med posamezniki in državo problematizirane kot problemi javnega sek­
torja, v ZDA pa se iste razprave kažejo kot vprašanje svoboščin (2008b: str. 218).

35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42