Page 36 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 36
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

sti, potrebo po novem načinu vodenja v edukaciji umeščata na ozadje tve­
ganj sicer širše družbenoekonomske dinamike. Ta se v šolskem prostoru
kažejo kot niz poprej nepovezanih problematik, kot npr. izdatki za javno
šolstvo, skrb za dosežke vseh starostnih skupin, demografske spremembe;
pravice staršev in otrok do izbire šole in predvsem zagotavljanje potrebnih
izkušenj, ki naj bi že v času šolanja vključenim v edukacijo omogočale do­
seganje potrebnih kompetenc za vstop na trg dela (ibid.: str. 95–96). Po­
polno upravljanje kakovosti avtorja razumeta kot poskus celostnega upra­
vljanja šol z zamikanjem obstoječih kulturnih vzorcev industrijske družbe
in vzpostavljanjem nove kulture, ki bo krepila sposobnost in v njih odgo­
vornost institucij ter posameznikov za kakovost, predvsem v okviru UZK
kot racionalnosti učinkovitosti in produktivnosti (ibid.: str. 98–102 in xi).

Druga linija, ki se s prvo vzajemno strukturira, zamika koncept ugo­
tavljanja in zagotavljanja kakovosti v smer varnosti polja in praks v toč­
kah, v katerih država nezadostno skrbi za urejanje prostorov in praks. Sem
lahko umestimo konceptualizacije UZK, ki se formirajo okrog notranje­
ga UZK oz. samoevalvacije (prim. MacBeath, 2004). S to linijo vstopimo
v premišljanja namenov edukacije in življenja onstran mezdnega dela, do­
bička in podjetnosti. Ta linija10 UZK se strukturira na različnih ravneh,
odvisno od namena in tipa tveganja, različno. Navezuje se na (novo)libe­
ralne mehanizme decentralizacije in brez posebnih težav privzema politi­
ke in prakse zmanjševanja neposrednih posegov v upravljanje edukacije s
strani (centralnih in lokalnih) šolskih oblasti, ki so pred tem učiteljstvu
nalagale izvrševanje nalog in ob tem tudi nadzirale izvrševanje in dose­
ganje s strani oblasti določenih ciljev. S to linijo se je v ospredje pomi­
kala ideja individualne in skupinske presoje, racionalnosti in smiselnosti
delovanja institucij edukacije. Kot opozarjata Gaber in Kos (prim., 2011),
to ne pomeni, da so povsem izginili ukazovalni in usmerjevalni momen­
ti nadzora. Zakoni, preverjanje ravnanj in rezultatov so v tem dispozitivu
vpotegn­ jeni v sistem zagotavljanja varnosti in kakovosti delovanja institu­
cij kot momentov oblikovanja kakovosti, s prispevkom h gotovosti in var­
nosti življenj, vključenih v edukacijo, državljank in državljanov ter popu­
lacije v celoti (ibid.: str. 10, 11).

Skratka, razmerja avtonomije in odgovornosti, prostorov svobode
in načinov definiranja tveganja postanejo in ostajajo v jedru diskurzov o
UZK. Obe omenjeni liniji sicer ohranjata racionalnost politične ekonomi­
je, kljub temu pa se pojmovanja in prakse učinkovite porabe javnih financ,
ohranjanja svobodnih prostorov delovanja, uporabe mehanizmov social­

10 Na sledi Webru (1978) uporabljamo idealno tipsko povzemanje. Dejansko gre za več bolj
ali manj artikuliranih diskurzov, ki se med seboj relativno povezujejo, ponekod tudi izklju­
čujejo.

34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41