Page 32 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 32
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

pogoje oblikovanja vednosti, s katerimi si posameznik v teh prostorih lah­
ko vlada sam4 (Dean, 2010: str. 24).

Da bi razumeli idejo kakovosti, moramo najprej poskušati razume­
ti pogoje, v katerih se je vprašanje kakovosti zastavilo. Prispevek na ozadju
strukturiranja razmerij, regulativnih idej sodobne družbe ponuja možen
vstop v polje konceptualizacij in problematizacij kakovosti, kot regulativ­
nega mehanizma sodobnih družb in v njih edukacij.

Regulacija varnosti

Foucault (prim. 2008a, 2008b, 2009) pojasnjuje, da sodobna družba de­
luje v prepletu treh dispozitivov – suverenosti, nadzora in varnosti – in
je v jedru povezana s spoprijemi z negotovostjo. Tveganja in negotovosti
so nekaj, s čimer se človeštvo spopada ves čas svojega obstoja. Spreminja­
jo se le načini pojmovanj le-teh in pristopi k upravljanju negotovosti. Fou­
cault dokazuje, da je od 18. stoletja dalje upravljanje negotovosti in s tem
vzpostavljanje sedanjosti povezano z nastopom politične ekonomije, kot
racionalnosti urejanja varnosti družbe, njenih podsistemov ter življenj
posamezn­ ikov5 (2008b in 2009).

Dispozitiv varnosti v tem tekstu privzemamo kot niz regulativnih
mehanizmov (tudi idej), ki so se vzpostavili na ozadju liberalnih pojmo­
vanj družbe in ekonomije. Zanj je značilna pomnožitev prostorov avtono­
mije ter s tem povezana poudarjena vloga vednosti. Vzajemno se je na is­
tem osišču vzpostavljala skrb za temeljno varnost in gotovost življenj kot
bega pred pomanjkanjem. Poskus obvladati pomanjkanje se je v tistem ob­
dobju vztrajno izmikal mehanizmom regulacije in pomanjkanje je bilo
odpravljeno šele, ko se je ideja regulacije umaknila ideji sprostitve cirkula­
cije blaga.6 Skratka, konec pomanjkanja je zahteval umik oblasti in avto­
nomijo tržnih menjav. Tako se je vzpostavil prostor samoregulacije trga,
ki je prinesel obilje blaga. Svobodno tržišče pa je ob tem sprožalo niz ne­
gotovosti in neenakosti, ki so zahtevale regulacijo s strani države v obliki

4 Ko Foucault (2008b) govori o umetnosti vladanja, pravi: »V določenem trenutku se je to zastavilo
kot vprašanje: ali vladam skladno z moralnimi, naravnimi ali božjimi zakoni? Potem v šestnajstem in
sedemnajstem stoletju /…/ je bilo vprašanje: ali vladam z zadostno intenziteto, globino in pozornostjo za
podrobnosti, da bi državo pripeljal do /…/ maksimalne moči? Danes pa je problem: Ali vladam na meji
med preveč in premalo, med maksimumom in minimumom, ki jo vzpostavlja narava stvari – mislim,
nujnosti lastne dejanjem oblasti.« (Ibid.: str. 19.)

5 Liberalizem, opozori Foucault, je igra svobode in varnosti, ki sili v kalkulacijo individualnih
in skupinskih interesov. Prav nevarnost je ena izmed implikacij liberalizma – brez politične
kulture ne varnosti ni liberalizma (2008b: str. 63–66). Svoboda, še opozori, pa lahko dejansko
proizvede destruktivne učinke, ki lahko prevladajo nad natanko tisto svobodo, ki naj bi jo
proizvajali. Sem umesti tudi sodobno krizo liberalizma (ibid.: str. 69).

6 Foucault to tematizira v okviru obravnave spoprijema med merkantilisti in fiziokrati (prim.
2008b).

30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37