Page 31 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 31
Možnosti in meje konceptualizacij ter praks
ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti v vzgoji

in izobraževanju

Živa Kos, Veronika Tašner in Slavko Gaber

Pojmovanja kakovosti, ki prečijo in strukturirajo različne diskurze o
edukaciji in širši družbi, kot so učinkovitost, vseživljenjsko učenje,
merjenje rezultatov, razvrščanje, poročila o kakovosti, mednarodna
primerljivost, certifikati kakovosti, na dejstvih utemeljene odločitve itd.,
razkrivajo regulativne ideje in strateško namero urejanja prostorov eduka­
cije. Ti se kažejo kot relativno sistematizirani načini opredeljevanja prob­
lemov in upravljanja z njimi.

Čeprav verjetno drži, na kar opozarja Mirowski (2015), da so meha­
nizmi presoje pod geslom odgovornosti (accountability)1 v razmerju z dere­
gulacijo v jedru neoliberalne ideje prestrukturiranja (ne pa tudi izničenja)
funkcij države (ibid.: str. 436), pa bi bilo prakse ugotavljanja in zagotavljan­
ja kakovosti in presoje pripisati zgolj neoliberalni racionalnosti2 prehitro
početje. Dean (prim. 2010), na ozadju Foucaulteve ideje vladnosti,3 opo­
zarja, da racionalnosti nikoli ne moremo enačiti s partikularno instituci­
jo, celo s sistemom ne. Gre namreč za preplet, medsebojno vzpostavljanje
in izničenje, različno vpetost racionalnosti v različne podsisteme družbe.

Dean (prim. 2010) na ozadju Foucaultove konceptualizacije zami­
kov in prepletov dispozitivov in vzpostavljanju dispozitiva varnosti (prim.
2009 in 2008b) tudi edukacijo umesti v središče oblastnih razmerij v
upravljanju populacije. Osrednja lastnost vlade, kot upravljanja ravnanj, je
podelitev svobode avtonomnega delovanja vladanim, hkrati pa zagotavlja

1 Tu accountability uporabljamo predvsem v pomenu, ki ga je v razmerju do pojma responsibility
opredelil Biesta (2010).

2 Mirowski s sodelavci (2015) opozarja prav to: da neoliberalna ideja v jedru ni (bila) zgolj
ideja svobodnega tržišča – čeprav je to pomemben regulatorni mehanizem, pa ni edini.

3 Governmentality.
29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36