Page 223 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 223
povzetki
special attention is paid to the educational scientific relevant question of
the (non)complementarity of principles of equity and efficiency in pur
suing common European educational goals. In the conclusion, we expla
in why these insights are crucially important for respecting basic national
principles and the sovereign strategic development of national educatio
nal system.
Key words: EU, new modes of governance, neoliberalism, efficiency, equi
ty, Slovenia
Mojca Štraus
Trendi v socialno-ekonomskem in kulturnem gradientu
iz raziskave PISA med letoma 2009 in 2012 po slovenskih
regijah
V članku z uporabo podatkov PISA 2009 in PISA 2012 analiziramo tren
de v dosežkih bralne, matematične in naravoslovne pismenosti po sloven
skih regijah v obdobju med 2009 in 2012.
Članek naslavlja povezanost dosežkov s socialno-ekonomskim in kultur
nim ozadjem učenk in učencev ter kakšne trende lahko zaznamo v tej po
vezanosti v omenjenem obdobju po regijah. To smo ugotavljali z analizo
socialno-ekonomskega in kulturnega gradienta.
Ob tem, da so bili na ravni države socialno-ekonomski in kulturni status
ter dosežki v tem obdobju stabilni, je analiza podatkov po posameznih re
gijah je pokazala, da tudi po regijah v obravnavanem obdobju ni bilo spre
memb v socialno-ekonomskem in kulturnem statusu, glede dosežkov pa
so se po posameznih regijah pokazale zanimive razlike. Pozitivni rezulta
ti, ki se kažejo tako skozi zvišanje dosežkov kot skozi znižanje vpliva so
cialno-ekonomskega in kulturnega statusa nanje, so se za vsa tri področja
pismenosti (čeprav ne za vsa z enako statistično rigoroznostjo) pokazali za
Pomursko in Podravsko regijo. Podobne ugotovitve nakazujejo tudi rezul
tati za Notranjsko-kraško regijo (tudi za to regijo ne v vseh primerih z ena
ko statistično rigoroznostjo). Čeprav se je v enem primeru, v Jugovzhodni
Sloveniji pri naravoslovni pismenosti pokazal statistično pomemben po
rast v naklonu gradienta, pa lahko za vsa tri področja pismenosti v večini
regij ugotovimo splošno tendenco o nižanju vpliva socialno-ekonomskega
in kulturnega statusa na dosežke učenk in učencev.
Izkaz podobnih tendenc pri vseh treh področjih (bralna, matematična in
naravoslovna pismenosti), in še posebno primer statistično bolj rigorozno
preverjenih rezultatov za Pomursko in Podravsko regijo je mogoče razu
meti tudi tako, da imajo lahko ukrepi za zviševanje kakovosti dosežkov in
zmanjševanje njihove s socialno-ekonomskim in kulturnim ozadjem po
221
special attention is paid to the educational scientific relevant question of
the (non)complementarity of principles of equity and efficiency in pur
suing common European educational goals. In the conclusion, we expla
in why these insights are crucially important for respecting basic national
principles and the sovereign strategic development of national educatio
nal system.
Key words: EU, new modes of governance, neoliberalism, efficiency, equi
ty, Slovenia
Mojca Štraus
Trendi v socialno-ekonomskem in kulturnem gradientu
iz raziskave PISA med letoma 2009 in 2012 po slovenskih
regijah
V članku z uporabo podatkov PISA 2009 in PISA 2012 analiziramo tren
de v dosežkih bralne, matematične in naravoslovne pismenosti po sloven
skih regijah v obdobju med 2009 in 2012.
Članek naslavlja povezanost dosežkov s socialno-ekonomskim in kultur
nim ozadjem učenk in učencev ter kakšne trende lahko zaznamo v tej po
vezanosti v omenjenem obdobju po regijah. To smo ugotavljali z analizo
socialno-ekonomskega in kulturnega gradienta.
Ob tem, da so bili na ravni države socialno-ekonomski in kulturni status
ter dosežki v tem obdobju stabilni, je analiza podatkov po posameznih re
gijah je pokazala, da tudi po regijah v obravnavanem obdobju ni bilo spre
memb v socialno-ekonomskem in kulturnem statusu, glede dosežkov pa
so se po posameznih regijah pokazale zanimive razlike. Pozitivni rezulta
ti, ki se kažejo tako skozi zvišanje dosežkov kot skozi znižanje vpliva so
cialno-ekonomskega in kulturnega statusa nanje, so se za vsa tri področja
pismenosti (čeprav ne za vsa z enako statistično rigoroznostjo) pokazali za
Pomursko in Podravsko regijo. Podobne ugotovitve nakazujejo tudi rezul
tati za Notranjsko-kraško regijo (tudi za to regijo ne v vseh primerih z ena
ko statistično rigoroznostjo). Čeprav se je v enem primeru, v Jugovzhodni
Sloveniji pri naravoslovni pismenosti pokazal statistično pomemben po
rast v naklonu gradienta, pa lahko za vsa tri področja pismenosti v večini
regij ugotovimo splošno tendenco o nižanju vpliva socialno-ekonomskega
in kulturnega statusa na dosežke učenk in učencev.
Izkaz podobnih tendenc pri vseh treh področjih (bralna, matematična in
naravoslovna pismenosti), in še posebno primer statistično bolj rigorozno
preverjenih rezultatov za Pomursko in Podravsko regijo je mogoče razu
meti tudi tako, da imajo lahko ukrepi za zviševanje kakovosti dosežkov in
zmanjševanje njihove s socialno-ekonomskim in kulturnim ozadjem po
221