Page 219 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 219
povzetki

Key words: quality, security, rationality, (neo)liberalism, autonomy, acco­
untability, responsibility
Veronika Tašner, Živa Kos in Slavko Gaber

Vzpostavljanje edukacijske meritokracije kot vodilne
racionalnosti sodobnega izobraževanja v neoliberalno
orientiranih družbah

V članku analiziramo vzpostavljanje meritokracije kot racionalnosti, ki je
prevrednotila in predrugačila način razmišljanja ter življenja pripadnikov
in pripadnic zahodnih družb s konca 19. stoletja, pomembno določala na­
čin življenja v 20. stoletju in ga bistveno določa tudi v 21. stoletju. Z uvel­
javitvijo meritokracije je na veljavi pridobil nov kriterij socialne promoci­
je, ki posamezniku in posameznici omogoča napredovanje po družbeni
lestvici ter pri tem kot kriterij uporabi njegovo/njeno pamet in trud. V
pričujočem orisu povojne zgodovine vzpostavljanja pojma tematiziramo
nekatere dejavnike, ki so v največji meri pripomogli k njegovemu uveljav­
ljanju in obstoju. V nadaljevanju strukturne spremembe zahodnega sveta
povežemo s spremembami sistema edukacije, ki se dogajajo zaradi soodvis­
nosti in ki omogočajo razumeti oblikovanje elementov moderne šole, ki
postaja – rečeno strnjeno – poglavitni dispozitiv meritokracije. Zapisano
prikazujemo in dokazujemo s tematizacijo pojavov od javnega prek mno­
žičnega do univerzalnega šolstva. V sklepnem delu se podrobneje ukvar­
jamo z vprašanji ambivalentnosti, instrumentalnosti meritokracije in nje­
nimi mejami.
Ključne besede: meritokracija, edukacija, (ne)enakost, kapital, meritome­
ter

Establishing educational meritocracy as the leading
rationality of modern education in the neo-liberal oriented
societies

In the present article, we analyse the reinstatement of meritocracy as that
type of rationality that revaluated and transformed the way of thinking
and the lives of the members of Western societies from the end of the 19th
century; it strongly defined the way of life throughout the 20th century
and it seems it still does in the 21st century. Established meritocracy in­
troduced a new criterion of social promotion, one which allows the indi­
vidual to advance on the social ladder using their intellect and effort as a
criterion. Regarding this point, we briefly review the history of western
societies after WWII and analyse the factors, which importantly contri­
buted to its establishment and existence. We continue with the linking

217
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224