Page 219 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 219
povzetki
Key words: quality, security, rationality, (neo)liberalism, autonomy, acco
untability, responsibility
Veronika Tašner, Živa Kos in Slavko Gaber
Vzpostavljanje edukacijske meritokracije kot vodilne
racionalnosti sodobnega izobraževanja v neoliberalno
orientiranih družbah
V članku analiziramo vzpostavljanje meritokracije kot racionalnosti, ki je
prevrednotila in predrugačila način razmišljanja ter življenja pripadnikov
in pripadnic zahodnih družb s konca 19. stoletja, pomembno določala na
čin življenja v 20. stoletju in ga bistveno določa tudi v 21. stoletju. Z uvel
javitvijo meritokracije je na veljavi pridobil nov kriterij socialne promoci
je, ki posamezniku in posameznici omogoča napredovanje po družbeni
lestvici ter pri tem kot kriterij uporabi njegovo/njeno pamet in trud. V
pričujočem orisu povojne zgodovine vzpostavljanja pojma tematiziramo
nekatere dejavnike, ki so v največji meri pripomogli k njegovemu uveljav
ljanju in obstoju. V nadaljevanju strukturne spremembe zahodnega sveta
povežemo s spremembami sistema edukacije, ki se dogajajo zaradi soodvis
nosti in ki omogočajo razumeti oblikovanje elementov moderne šole, ki
postaja – rečeno strnjeno – poglavitni dispozitiv meritokracije. Zapisano
prikazujemo in dokazujemo s tematizacijo pojavov od javnega prek mno
žičnega do univerzalnega šolstva. V sklepnem delu se podrobneje ukvar
jamo z vprašanji ambivalentnosti, instrumentalnosti meritokracije in nje
nimi mejami.
Ključne besede: meritokracija, edukacija, (ne)enakost, kapital, meritome
ter
Establishing educational meritocracy as the leading
rationality of modern education in the neo-liberal oriented
societies
In the present article, we analyse the reinstatement of meritocracy as that
type of rationality that revaluated and transformed the way of thinking
and the lives of the members of Western societies from the end of the 19th
century; it strongly defined the way of life throughout the 20th century
and it seems it still does in the 21st century. Established meritocracy in
troduced a new criterion of social promotion, one which allows the indi
vidual to advance on the social ladder using their intellect and effort as a
criterion. Regarding this point, we briefly review the history of western
societies after WWII and analyse the factors, which importantly contri
buted to its establishment and existence. We continue with the linking
217
Key words: quality, security, rationality, (neo)liberalism, autonomy, acco
untability, responsibility
Veronika Tašner, Živa Kos in Slavko Gaber
Vzpostavljanje edukacijske meritokracije kot vodilne
racionalnosti sodobnega izobraževanja v neoliberalno
orientiranih družbah
V članku analiziramo vzpostavljanje meritokracije kot racionalnosti, ki je
prevrednotila in predrugačila način razmišljanja ter življenja pripadnikov
in pripadnic zahodnih družb s konca 19. stoletja, pomembno določala na
čin življenja v 20. stoletju in ga bistveno določa tudi v 21. stoletju. Z uvel
javitvijo meritokracije je na veljavi pridobil nov kriterij socialne promoci
je, ki posamezniku in posameznici omogoča napredovanje po družbeni
lestvici ter pri tem kot kriterij uporabi njegovo/njeno pamet in trud. V
pričujočem orisu povojne zgodovine vzpostavljanja pojma tematiziramo
nekatere dejavnike, ki so v največji meri pripomogli k njegovemu uveljav
ljanju in obstoju. V nadaljevanju strukturne spremembe zahodnega sveta
povežemo s spremembami sistema edukacije, ki se dogajajo zaradi soodvis
nosti in ki omogočajo razumeti oblikovanje elementov moderne šole, ki
postaja – rečeno strnjeno – poglavitni dispozitiv meritokracije. Zapisano
prikazujemo in dokazujemo s tematizacijo pojavov od javnega prek mno
žičnega do univerzalnega šolstva. V sklepnem delu se podrobneje ukvar
jamo z vprašanji ambivalentnosti, instrumentalnosti meritokracije in nje
nimi mejami.
Ključne besede: meritokracija, edukacija, (ne)enakost, kapital, meritome
ter
Establishing educational meritocracy as the leading
rationality of modern education in the neo-liberal oriented
societies
In the present article, we analyse the reinstatement of meritocracy as that
type of rationality that revaluated and transformed the way of thinking
and the lives of the members of Western societies from the end of the 19th
century; it strongly defined the way of life throughout the 20th century
and it seems it still does in the 21st century. Established meritocracy in
troduced a new criterion of social promotion, one which allows the indi
vidual to advance on the social ladder using their intellect and effort as a
criterion. Regarding this point, we briefly review the history of western
societies after WWII and analyse the factors, which importantly contri
buted to its establishment and existence. We continue with the linking
217