Page 220 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 220
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

of the structural changes of the western world with the changes in the sy­
stem of education, which take place because of interdependence and al­
low us to understand the formation of the elements of the modern school,
which is becoming – concisely put – the main dispositive of meritocracy.
The above said is demonstrated and hopefully proven with the thematisa­
tion of phenomena ranging from public education to mass and universal
schooling. In conclusion we discuss the questions of inner tensions in the
instrumentalised meritocracy and the limits of meritocracy as type of ra­
tionality.
Key words: meritocracy, education, (in)equality, capital, meritometr
Slavko Gaber, Živa Kos in Veronika Tašner

Premene v družbi, spremembe v šoli

Avtorici in avtor v pričujočem prispevku poskušamo koncipirati zamike
racionalnosti sodobnih družb in na tem ozadju premisliti mogočo in po­
trebno zamikanje vloge vrtcev in šol. V premislekih posebno pozornost
namenjamo možnosti, da bi šole ob dosedanji vlogi prenašalk vednosti,
znanj, spretnosti in vrednot, ob tem, ko se bo v prihodnosti del vzgojnih
in izobraževalnih nalog lahko ponovno opravil tudi v družinah, ki bodo
manj časa namenile mezdnemu delu, del svojih moči in potencialov name­
nile vzpostavljanju sebe kot stičišč/središč skupnosti. Ob krajšem pregle­
du klasifikacije mogočih pristopov h koncipiranju vrtcev in šol kot stičišč
skupnosti v zaključnem delu začetno razvijemo predlog mogočega modela
vrtcev in šol v Sloveniji. Če bi se vrtci in šole vzpostavili kot središča skup­
nosti, bi, po našem mnenju, predstavljali pomembno sidrišče praks, nači­
nov življenja, racionalnosti, ki bi segli onstran danes prevladujoče neolibe­
ralne logike obče komodifikacije naših življenj.
Ključne besede: vzgoja in izobraževanje, racionalnosti, stičišča skupnosti,
hibridne ekonomije

Transformations in society, changes in school

In our present article, we try to conceptualise shifting rationalities of con­
temporary societies and, on the above-mentioned background, consider
the needed and possible shits in the role of education institutions. Speci­
al attention is dedicated to the potential of schools to accentuate its role
as community centres in addition to the nowadays still prevalent role as
points of knowledge, skills and value disseminators. While briefly pre­
senting the classification of the possible approaches to the structuring of
community centres, we present the first draft idea of the possible model of
kindergartens and schools as community centres in Slovenia. In the case

218
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225