Page 203 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 203
vendramin, m.šimenc ■ preizkušanje enakosti med spoli v izobraževanju ...

no znova predstavljen v okviru »opozicijske dinamike« neuspeha fantov
(ibid.: str. 479) – kot da uspeh deklic sam na sebi pomeni neuspeh deč­kov,
oziroma da uspeh deklic na testih pomeni uspeh deklic kot tak, na vseh
ravneh in po vsej vertikali.

V tej zvezi je treba izpostaviti tudi tole:

Konstruiranje spolnega binarizma in homogenosti dveh spolnih skupin,
ki poteka v pozitivistično naravnanem raziskovanju, je treba razgraditi
zaradi učinkov aplikativnih rezultatov na pedagoško prakso in struktu-
riranje oziroma reproduciranje odnosov spolne neenakosti v tem okvi-
ru. Poleg spolne diskriminacije so opazna znanstvenoraziskovalna sou-
stvarjanja še drugih oblik diskriminacije; te prav tako kot spol preučuje
feministična teorija, navsezadnje tudi v okviru sodobnega prispevka k
metodologiji, ki spolne diskriminacije in družbene izključitve povezuje
z drugimi izključitvami in družbeno-kulturnimi pogoji ... (Vendramin
in Šribar, 2010: str. 158.)15

Torej je raziskave o razlikah med spoloma v izobraževalnih dosež­
kih treba uporabljati previdno, saj so lahko stereotipne ali pristranske. Po­
leg tega morda ne merijo najpomembnejših spretnosti in znanja ter nima­
jo nujno napovedne vrednosti glede prihodnjih (akademskih) zmožnosti
(Plevnik, 2010). Implikacijo, da je »raziskovanje« homogena in nekontra­
diktorna množina vednosti, ki jo je preprosto treba »prebrati« in pretvo­
riti v pragmatičen, jasen jezik, ki ga oblikovalci politik potem uporabijo, je
treba problematizirati, saj je raziskovalne podatke vedno treba interpreti­
rati, te interpretacije pa se pogosto spreminjajo glede na vsakokratne vre­
dnote in agende (Allington, nav. po Lees, 2007).16 Ali drugače: nujen je
raziskovalni proces, ki vključuje refleksijo produkcije vednosti in izvajanja
oblasti (Ramazanoğlu, 2002: str. 118 in nasl.).

Implikacije so jasne: samo opisna statistika ali izkustveni podatki o
deklicah ali ženskah še ne konstituirajo emancipatornega (feministične­
ga) raziskovanja. Feministično raziskovanje mora biti del procesa, v ka­
terem se neenakosti ne le opisujejo, ampak tudi reflektirajo in spodbijajo
(prim. Gorelick, 1991: str. 462). Če je razlaga razlik v dosežkih dečkov in

15 Podrobneje presečne neenakosti tematizira Ana Mladenović v pričujoči številki Šolskega
polja (gl. Mladenović, 2016), ki pravi, da je prednost intersekcionalnega modela izobraževal-
nih izkušenj v tem, da naslavlja tako identitetno raven, kulturno in socialno perspektivo,
kot tudi širši strukturni (tj. ekonomski, politični) kontekst, s tem pa predstavlja možnost
prekinitve ozkih, binarnih konceptualizacij in kritičen vpogled v šolsko izkušnjo fantov in
deklet.

16 Opozoriti torej velja pred poenostavljenimi dihotomijami, politiziranimi edukacijskimi
diskurzi in ali-ali definicijami (»dobra politika«, »prava pedagogika«, »uspešno učenje«),
ki jih ni mogoče preprosto generalizirati.

201
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208