Page 201 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 201
vendramin, m.šimenc ■ preizkušanje enakosti med spoli v izobraževanju ...

Socio-kulturne transformacije so ustvarile kontekst, v katerem po­
pularne percepcije razmerij med spoloma pogosto nakazujejo, da je femi­
nizem kot tak nekaj preživetega. Pri tem diskurzu pa ne gre le za backlash
proti feminizmu, pač pa tudi za selektivno inkorporacijo feminizma (Bud­
geon, 2011: str. 280–281). To je torej temeljna kontradikcija: feminizem je
hkrati vključen in zavrnjen.11 »Z zagotavljanjem, da je enakost dosežena,
se postfeministični diskurz osredotoča na dosežke žensk, jih spodbuja, naj
se vključijo v projekt individualiziranega samodefiniranja in privatizira­
nega samoizražanja.« (Ibid.) Gre, kot pravi Lilijana Burcar, za strateško
prisvajanje in hkratno izvotljevanje feminizma (Burcar, 2011: str. 28–29).

Neoliberalizem, kot pravi Jessica Ringrose, »deluje kot totalizirajoč
diskurz, skozi katerega se rekonstituira subjektivnost v ekonomskih okvi­
rih, kjer tržne vrednote in komodifikacija popolnoma zasitijo konstruk­
cijo sebstva in drugega« (Ringrose, 2013: str. 3).12 In to gre lepo z roko v
roki s tezo, da sta neoliberalizem in postfeminizem diskurza, ki se vzajem­
no krepita, da je neoliberalizem »ospoljen«, saj so ženske v večji meri kot
moški vključene v dinamiko sprememb, transformacij in samoregulacij
(Gill in Scharff, 2011: str. 7).13 Na kratko, nekontekstualizirano razume­
vanje ideala »izbire« utrjuje režim osebne odgovornosti (McRobbie, nav.
po Budgeon, 2011: str. 286) in nerazumevanje ospoljenega konteksta oziro­
ma strukturnih omejitev. Raziskave, o katerih poroča Shirley Budgeon, so
razkrile, da so si mlade ženske predstavljale ospoljena razmerja kot progre­
sivno linearno pot k enakosti in da je bilo biti nekega spola videti kot manj
pomembno kot biti individuum. Spolna »enakovrednost« (gender equi­
valence) je postavljena tako, da je pomen spolne različnosti minimaliziran,
okrepljen pa občutek individualne samoučinkovitosti. Kljub temu je situ­
acija ambivalentna, saj mnogi vidiki spola ostajajo poudarjeni in cenj­eni
ter so kot taki zahtevani od tistih žensk, ki želijo biti »uspešne« – ostaja­
jo torej tradicionalni »diktati« ženskosti, kot so telesna privlačnost, teles­
ni ideali, heteroseksualnost, ki jih ni mogoče zlahka zavrniti kot stvar in­
dividualne »izbire« (Budgeon, 2011: str. 286).

Kar pa zadeva »opolnomočenje«: to res lahko okrepi občutek de­
javne participacije, ki je povezan z individualiziranimi identitetami, puš­
ča pa, kot pravi Shirley Budgeon, le malo prostora za razvijanje zavedan­

11 Prim. npr. tudi Burcar, 2011; Vendramin, 2012. Lahko bi rekli tudi, da je bil del feminizma
vključen, da bi bil feminizem kot celota zavrnjen. Vključitev dela je paradoksno omogočila
zavrnitev celote, ta del pa je svoj smisel dobival prav od celote.

12 Ključna poteza neoliberalizma je razširitev tržne kulture na vsakdanje življenje in spodbu-
janje oblik potrošniškega državljanstva, ki koristijo le tistim, ki so že tako ali tako privilegi-
rani (Duggan, nav. po McRobbie, 2012: str. 29).

13 Za natančnejšo obdelavo razmerij med neoliberalizmom in postfeminizmom oz. še druge
ravni »močnega resoniranja« med obema gl. Gill in Scharff, 2011: str. 7.
199
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206