Page 200 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 200
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

vosti izobraževanja deklic, ki da so zato v prednosti pred dečki) in 2) utr­
dila teren za uvedbo problematike (ne)enakosti spolov, ki jo ti poudarki
pravzaprav prikrivajo oz. spreobračajo. Lahko bi rekli, da je zaznan pre­
mik od politik, ki so se ukvarjale s »krivičnim« obravnavanjem deklic,
k politiki, na katero so vplivale in še vplivajo mednarodne študije z veli­
kimi podatkovnimi zajemi in ki se usmerjajo na preizkuse znanja. To sle­
dnjo – kot bo mogoče nakazati ali pokazati v nadaljevanju – zanimajo
mednarodn­ a primerljivost, konkurenčnost ipd. kot izkaz kakovosti izo­
braževalnega sistema.9

Cilj je postaviti izhodišča, ki bodo omogočila ustreznejši vpogled v
aktualno stanje na področju (ne)enakosti med spoloma, in izpostaviti kul­
turo tekmovalnega etosa, osredotočeno na individualizirane dosežke ter v
nadaljevanju izpeljano v dokaz (dosežene ali celo presežene) enakosti med
spoloma. Ugotoviti je treba, kje so posledice modernega globalnega kapi­
talizma najbolj močne in kje se hkrati prikrivajo obnovljene ter intenzivi­
rane oblike (hetero)seksistične spolne politike v izobraževanju (Ringrose,
2013: str. 7). Neustrezne, morda ne dovolj reflektirane (ali pa ne prepozna­
ne kot zgolj ena plat v problematiki (ne)enakosti) interpretacije dosežkov
na globalnih merjenjih znanja podpirajo »neoliberalno logiko« (Ringro­
se, 2013: str. 149).

Postfeminizem kot kontradikcija

Popularna in potrošniška kultura, ki je zlezla na področje ženske svobode
ali osvobojenosti, domnevno podpira žensko uspešnost, a hkrati utesnju­
je ženske v nove, postfeministične, odvisnosti.10 Res je sicer, da so določeni
elementi feminizma upoštevani in vključeni v politično in institucionalno
življenje, da jih promovira tudi popularna kultura, a to so elementi, ki iz­
hajajo iz besednjaka, v katerem so sedaj besede, kot sta »opolnomočenje«
in »izbira«, ki pa so preoblikovani v individualistični diskurz (McRob­
bie, 2012: str. 1). – K »opolnomočenju« se še vrneva.

9 Lahko pa rečemo tudi drugače: narašča kompetitivna mentaliteta in čim boljši dosežki
naj bi bili zagotovilo za konkurenčno gospodarstvo. S tega vidika so slabši dosežki seve-
da takoj razlog za skrb. V očeh nacionalnih vlad so prav določena predmetna področja
(denimo v PISI matematika, naravoslovje in pismenost) videna kot tista, ki bi lahko največ
prispevala k ekonomski uspešnosti države. A ta povezava še zdaleč ni dokazana, še več,
vprašanje je, kaj je tu vzrok in kaj posledica (prim. Kodelja, 2005: str. 214).

10 Za nekaj več o »post-« v postfeminizmu gl. npr. Vendramin, 2012: str. 113: splošnega kon-
senza, kako naj bi postfeminizem definirali, ni, zato so definicije kontradiktorne, predpona
»post-« v »postfeminizmu« je polna semantične negotovosti – lahko usmerja k nečemu
onstran ali nečemu, kar se razvija iz obstoječega stanja oziroma ga presega ali pa to nad-
grajuje in zaostruje. Kaj naj bi to »predponjenje« pomenilo, kaj dopolnjuje ali zaključuje,
če sploh kaj, kaj se v tem procesu dogaja s feminističnimi perspektivami in cilji ipd., os-
taja dokaj aktualno vprašanje. »Post-« zaradi svoje nedoločenosti vsaj deloma povzroča
nestrinjanja in multiplost pomena celega izraza. Gl. tudi Genz in Brabon, 2009.

198
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205