Page 197 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 197
reizkušanje enakosti med spoli v izobraževanju:
uspešnost ter neoliberalni in postfeministični
diskurzi

Valerija Vendramin in Marjan Šimenc

Vzadnjih letih oziroma desetletjih so prepoznavne težnje, da bi
nacion­ alne edukacijske politike sledile globalnim gospodarskim
trendom, kar je mogoče videti kot dokaz za vse večjo moč neolibe­
ralne ideologije (Hakala et al., 2015: str. 250).1 Ker sta med njenimi fokusi
promocija učinkovitosti trgov in pomembnost tekmovanja, so tudi v izo­
braževanju vrednote, kot so denimo solidarnost, sodelovanje, spoštovanje
ipd., odrinjene na stran – poudarjen pomen učinkovitosti je torej postala
stvar, ki ne zadeva le gospodarstva.

Kot pravi Michael Apple, je v tem okviru ena vrsta racionalnosti
močnejša kot vse druge: ekonomska racionalnost, ki jo zaznamujejo priva­
tizacija, deregulacija in umikanje države z mnogih področij socialnega de­
lovanja2 (Apple, 2000: str. 59, 60). Za mednarodne organizacije z liberal­
no ideologijo, »pospremljeno z večino vlad razvitih držav, ki so ustvarile
to koncepcijo šole, je konkurenčnost postala prevladujoči aksiom vzgojno­
-izobraževalnih sistemov«.3 Ta pa se »meri« predvsem z dosežki učencev
oz. učenk in je prikazana v mednarodnih primerjalnih lestvicah dosežkov.

1 Avtorji tega članka so precej kritični do dogodkov v finskem izobraževalnem sistemu
po letu 1990: šole so začele govoriti o odličnosti, okrepile so se povezave med šolami in
poslovnimi subjekti. Kar se je začelo na terciarni ravni, se je začelo prenašati v vsakdanje
funkcije/delovanje osnovnega šolanja (Hakala et al., 2015: str. 251). Morda nam zveni znano.

2 Za več gl. Harvey, 2012. Mimogrede, ena od kritik v tem kontekstu je tudi, da je vse posta-
lo »neoliberalno«. Domet in vsemogočnost izraza nas vsekakor izzivata, da odgovorimo
na vprašanje »kaj ni neoliberalno« (prim. Gill in Scharff, 2011: str. 6). (Vprašanje resonira,
kot pravita avtorici, s slavnim vprašanjem Stuarta Halla v navezavi na postkolonializem.)
Vsekakor je potrebne nekaj previdnosti z izrazjem, kajti če je vse neoliberalno, potem se
izgubi razlikovalna moč izraza. Vendar je težava v tem, da ima trditev nekaj upravičenosti.
Dominantna poteza dobe obarva celoto, tako da se povsod vidijo njene posledice.

3 C. Laval (2005: str. 31 in nasl.) ponuja tudi razmislek o tem, kako se danes pouk opisuje
195
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202