Page 186 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 186
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

ravni pismenosti. Ker je bila v letu 2012 merjena matematična anksioznost,
je vsebinsko razumljivo, da se le-ta v največji meri povezuje z dosežkom
na področju matematične pismenosti (matematična anksioznost pojasni
osem odstotkov variance matematične pismenosti). V letu 2015 je bilo v
raziskavo PISA vključeno širše področje testne anksioznosti. Tudi podat­
ki iz leta 2015 kažejo, da lahko na podlagi podatka o testni anksioznosti
dijakinj in dijakov pomembno napovemo njihovo matematično in nara­
voslovno pismenost (napoved ni pomembna za področje bralne pismeno­
sti). Višja testna anksioznost se povezuje z nižjo matematično in naravo­
slovno pismenostjo. Ob povečani testni anksioznosti se raven pismenosti
na področju matematike in naravoslovja pomembno zmanjša. Ugotovitve
so skladne z ugotovitvami raziskav v tujini (Chansky, 1966; Craig in Dob­
son, 1995; Duchesne in Ratalle, 2010; Gaudry in Spielberger, 1971; Hoolo­
way, 1958; Lowe in Raad, 2008; Merryman, 1974; Normandeau in Guay,
1998; Peck in Mitchell, 1967) in pri nas (Kozina, 2014), ki anksioznost in
posamezne oblike anksioznosti (kot sta tudi testna in matematična anksi­
oznost) vidijo kot oviro procesu učenja. Skrbi, ki predstavljajo kognitivno
jedro anksioznosti (Silverman in Treffers, 2001), namreč obremenijo pro­
ces mišljenja in na ta način vplivajo na učno učinkovitost. Podobno nega­
tivno povezanost med učno učinkovitostjo in splošno anksioznostjo (ter
njenimi čustvenimi in kognitivnimi komponentami) smo ugotovili tudi
na vzorcu slovenskih osnovnošolcev z analizami mednarodne raziskave
TIMSS (Trends in Maths and Science Study) (Kozina, 2013).

S primerjavo matematične in testne anksioznosti med skupinami di­
jakinj in dijakov z različnim socialno-ekonomskim ozadjem (izobrazbo
staršev) smo ugotovili, da so v letu 2012 o pomembno višjih ravneh mate­
matične anksioznosti poročale dijakinje in dijaki z nizkim socialno-eko­
nomskim statusom v primerjavi z dijakinjami in dijaki s srednjim in viso­
kim socialno-ekonomskim statusom. Ugotovitve so skladne s strokovno
literaturo, ki ugotavlja, da se anksioznost negativno povezuje s socialno­
-ekonomskim statusom (Boyce, 1974; Puklek in Gril, 1999; Ziv in Luz,
1973). Višje ravni anksioznosti se na primer povezujejo z nižjo ravnjo iz­
obrazbe staršev oziroma skrbnikov (Guerrero et al., 2006). V letu 2015 ni
pomembnih razlik v testni anksioznosti med skupinami dijakinj in dija­
kov z različnimi socialno-ekonomskimi ozadji. Glede na neskladje med
obema zajemoma (2012 in 2015) ter razlike v obliki merjene anksiozno­
sti (matematična in testna anksioznost) med obema zajemoma se nadalje
odpira raziskovalno vprašanje, ali je socialno-ekonomski status povezan z
nekaterimi oblikami anksioznosti v večji meri kot z drugimi.

Podobno nas je zanimalo, ali obstajajo pomembne razlike med spo­
loma v stopnji testne in matematične anksioznosti. Ugotovili smo, da so

184
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191