Page 189 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 189
a. kozina ■ razvijanje čustvenih in socialnih spretnosti ...

čevanje vrstnikov in staršev v vzpostavljanje pozitivne razredne šolske in
družbene klime (Hawkins et al., 2004). Tudi sicer raziskave (Kos, 1990;
Wienke-Totura et al., 2009) kažejo povezanost anksioznosti z negativno
šolsko klimo. Anksioznost se v večji meri pojavlja v negativni šolski klimi
(Wienke-Totura et al., 2009). Na tej ravni izpostavljamo pomen dodatne­
ga izobraževanja ravnateljev o načinih vzpostavljanja in ohranjanja spod­
budne šolske klime. Ravnatelj je namreč na ravni šole odgovoren za celost­
no klimo v šoli. Raziskave, izvedene na slovenskih podatkih (Kozina et
al., 2014), namreč kažejo, da se negativna šolska klima, kot jo ocenjujejo
ravnatelji, pomembno povezuje z nizkim učnim uspehom učencev in di­
jakov. Znotraj razreda je dober primer spodbujanja čustvenega in social­
nega učenja sodelovalno učenje. Med njim se učenci in dijaki učijo drug
od drugega, drug drugega navdušijo za vsebino, se učijo sprejemati dru­
gega in njegova stališča, se naučijo veščin pogajanja in razreševanja kon­
fliktov. Učinkovito učenje socialnih in čustvenih spretnosti lahko poteka
tudi znotraj neformalnega kurikula, to je med odmori, v podaljšanem bi­
vanju. Ta znanja pa se kasneje prenesejo tudi znotraj pouka in omogočajo
bolj učinkovito učenje (Zins et al., 2004).

Ne glede na to, kateri pristop na ravni šole uporabimo, lahko z zmanj­
ševanjem anksioznosti omogočimo dijakinjam in dijakom, ki se soočajo z
višjimi ravnmi (matematične in testne) anksioznosti, enake možnosti v
procesu izobraževanja ter doseganje višjih ravni učne učinkovitosti. To je
še posebej pomembno v primeru skupin, pri katerih smo ugotovili višje
ravni anksioznosti (nizek socialno-ekonomski status, ženski spol).

Zaključek

S prispevkom smo želeli s pomočjo podatkov mednarodne raziskave PISA
pokazati pomen nekognitivnih dejavnikov (matematične in testne ank­
sioznosti) pri učni učinkovitosti. Nadalje smo ugotavljali, katere so t­iste
skupine dijakinj in dijakov, ki so visokim ravnem anksioznosti bolj izpo­
stavljene ter s tem v neenakem položaju z drugimi – tudi na ravni u­ čnih
dosežkov. Ugotovili smo, da se višja matematična in testna anksioznost
pomembno povezujeta z učnim dosežkom. Hkrati smo ugotovili po­
membno povezanost spola (v obeh letih) ter socialno-ekonomskega sta­
tusa (v letu 2012) z anksioznostjo. Prve predstavljene ugotovitve odpirajo
prostor za kritično presojo, ali sta učinkovitost in pravičnost izobraže­
valnih politik in praks resnično komplementarni in ali je visoke dosež­
ke v mednarodn­ ih raziskavah znanja v Sloveniji mogoče učinkovito do­
segati ob večjem upoštevanju načela pravičnosti izobraževalnih politik in
praks. Naše ugotovitve na eni strani kažejo prav to, saj lahko ob manjšan­
ju ank­sioznosti (ne primer preko spodbujanja celostnega razvoja) priča­

187
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194