Page 190 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 190
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

kujemo tudi dvig učnih dosežkov. V skladu z načelom enakosti in enakih
možn­ osti je treba proces učenja podpreti s celostnim razvojem, in to ne
samo k­ ognitivnih temveč tudi socialnih in čustvenih spretnosti. Slednje
je še posebej pomembno za skupine, v katerih je anksioznost bolj izraže­
na. Na ta način lahko tudi tem skupinam omogočimo enake možnosti na
področj­u učnih dosežkov. Spodbujanje čustvenih in socialnih spretnosti
torej lahko razumemo kot sredstvo, ki (lahko) prispeva tako k spoštovanju
načela pravičnosti kot tudi k učinkovitosti izobraževalnega sistema. Kot
je pokazala analiza, ima poudarjanje zgolj učinkovitosti (višjih učnih do­
sežkov) in zanemarjanje različnih nekognitivnih elementov, kot so na pri­
mer čustvene in socialne spretnosti, lahko negativne učinke tudi na učne
dosežke.

Prikazane analize predstavljajo prvi korak pri analiziranju prepleta
pravičnosti in učinkovitosti s poudarkom na ožji vlogi anksioznosti pri
učni učinkovitosti. V nadaljnjem raziskovanju je v analize smiselno vklju­
čevati še druge pomembne socialne in čustvene dejavnike ter celosten pre­
gled blagostanja (angl. Wellbeing). Bolj podrobno, kako se blagostanje po­
vezuje z učnimi dosežki (ter katere specifične komponente blagostanja v
večji meri napovedujejo učno učinkovitost) ter kako lahko na te v okviru
šolskega sistema vplivamo. V okviru našega nadaljnjega raziskovanja pod­
ročja bomo podatke raziskave PISA nadgradili s povezavo z novim mer­
skim pripomočkom, ki bo dodatno osvetlil povezave med učinkovitostjo
in pravičnostjo.

Literatura

Anić, N. (2009) Ocena študentov z učnimi težavami. V Anić, N. (ur. ). Pri­
spevki iz vedenjsko kognitivne terapije – zbornik. Ljubljana: Društvo za
vedenjsko in kognitivno terapijo Slovenije in Svetovalni center za otro­
ke, mladostnike in starše.

Aronson, J. (ur. ). (2002) Improving academic achievement: Impact of psycholo­
gical factors on education. New York: Academic Press.

Barrett, P. M. , Farrell, L. J. , Ollendick, T. H. in Dadds, M. (2006) Long­
-Term Outcomes of an Australian Universal Prevention Trial of Anxie­
ty and Depression Symptoms in Children and Youth: An Evaluation of
the Friends Program. Journal of Clinical Child and Adolescent Psycholo­
gy 35 (3), str. 403–411.

Barrett, P. M. , Lock, S. in Farrell, L. (2005) Developmental differences in uni­
versal preventive intervention for child anxiety. Clinical Child Psycholo­
gy and Psychiatry 10, str. 539–555.

Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji (1995) Ur. J. Krek.
Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport.

188
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195