Page 190 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 190
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
kujemo tudi dvig učnih dosežkov. V skladu z načelom enakosti in enakih
možn osti je treba proces učenja podpreti s celostnim razvojem, in to ne
samo k ognitivnih temveč tudi socialnih in čustvenih spretnosti. Slednje
je še posebej pomembno za skupine, v katerih je anksioznost bolj izraže
na. Na ta način lahko tudi tem skupinam omogočimo enake možnosti na
področju učnih dosežkov. Spodbujanje čustvenih in socialnih spretnosti
torej lahko razumemo kot sredstvo, ki (lahko) prispeva tako k spoštovanju
načela pravičnosti kot tudi k učinkovitosti izobraževalnega sistema. Kot
je pokazala analiza, ima poudarjanje zgolj učinkovitosti (višjih učnih do
sežkov) in zanemarjanje različnih nekognitivnih elementov, kot so na pri
mer čustvene in socialne spretnosti, lahko negativne učinke tudi na učne
dosežke.
Prikazane analize predstavljajo prvi korak pri analiziranju prepleta
pravičnosti in učinkovitosti s poudarkom na ožji vlogi anksioznosti pri
učni učinkovitosti. V nadaljnjem raziskovanju je v analize smiselno vklju
čevati še druge pomembne socialne in čustvene dejavnike ter celosten pre
gled blagostanja (angl. Wellbeing). Bolj podrobno, kako se blagostanje po
vezuje z učnimi dosežki (ter katere specifične komponente blagostanja v
večji meri napovedujejo učno učinkovitost) ter kako lahko na te v okviru
šolskega sistema vplivamo. V okviru našega nadaljnjega raziskovanja pod
ročja bomo podatke raziskave PISA nadgradili s povezavo z novim mer
skim pripomočkom, ki bo dodatno osvetlil povezave med učinkovitostjo
in pravičnostjo.
Literatura
Anić, N. (2009) Ocena študentov z učnimi težavami. V Anić, N. (ur. ). Pri
spevki iz vedenjsko kognitivne terapije – zbornik. Ljubljana: Društvo za
vedenjsko in kognitivno terapijo Slovenije in Svetovalni center za otro
ke, mladostnike in starše.
Aronson, J. (ur. ). (2002) Improving academic achievement: Impact of psycholo
gical factors on education. New York: Academic Press.
Barrett, P. M. , Farrell, L. J. , Ollendick, T. H. in Dadds, M. (2006) Long
-Term Outcomes of an Australian Universal Prevention Trial of Anxie
ty and Depression Symptoms in Children and Youth: An Evaluation of
the Friends Program. Journal of Clinical Child and Adolescent Psycholo
gy 35 (3), str. 403–411.
Barrett, P. M. , Lock, S. in Farrell, L. (2005) Developmental differences in uni
versal preventive intervention for child anxiety. Clinical Child Psycholo
gy and Psychiatry 10, str. 539–555.
Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji (1995) Ur. J. Krek.
Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport.
188
kujemo tudi dvig učnih dosežkov. V skladu z načelom enakosti in enakih
možn osti je treba proces učenja podpreti s celostnim razvojem, in to ne
samo k ognitivnih temveč tudi socialnih in čustvenih spretnosti. Slednje
je še posebej pomembno za skupine, v katerih je anksioznost bolj izraže
na. Na ta način lahko tudi tem skupinam omogočimo enake možnosti na
področju učnih dosežkov. Spodbujanje čustvenih in socialnih spretnosti
torej lahko razumemo kot sredstvo, ki (lahko) prispeva tako k spoštovanju
načela pravičnosti kot tudi k učinkovitosti izobraževalnega sistema. Kot
je pokazala analiza, ima poudarjanje zgolj učinkovitosti (višjih učnih do
sežkov) in zanemarjanje različnih nekognitivnih elementov, kot so na pri
mer čustvene in socialne spretnosti, lahko negativne učinke tudi na učne
dosežke.
Prikazane analize predstavljajo prvi korak pri analiziranju prepleta
pravičnosti in učinkovitosti s poudarkom na ožji vlogi anksioznosti pri
učni učinkovitosti. V nadaljnjem raziskovanju je v analize smiselno vklju
čevati še druge pomembne socialne in čustvene dejavnike ter celosten pre
gled blagostanja (angl. Wellbeing). Bolj podrobno, kako se blagostanje po
vezuje z učnimi dosežki (ter katere specifične komponente blagostanja v
večji meri napovedujejo učno učinkovitost) ter kako lahko na te v okviru
šolskega sistema vplivamo. V okviru našega nadaljnjega raziskovanja pod
ročja bomo podatke raziskave PISA nadgradili s povezavo z novim mer
skim pripomočkom, ki bo dodatno osvetlil povezave med učinkovitostjo
in pravičnostjo.
Literatura
Anić, N. (2009) Ocena študentov z učnimi težavami. V Anić, N. (ur. ). Pri
spevki iz vedenjsko kognitivne terapije – zbornik. Ljubljana: Društvo za
vedenjsko in kognitivno terapijo Slovenije in Svetovalni center za otro
ke, mladostnike in starše.
Aronson, J. (ur. ). (2002) Improving academic achievement: Impact of psycholo
gical factors on education. New York: Academic Press.
Barrett, P. M. , Farrell, L. J. , Ollendick, T. H. in Dadds, M. (2006) Long
-Term Outcomes of an Australian Universal Prevention Trial of Anxie
ty and Depression Symptoms in Children and Youth: An Evaluation of
the Friends Program. Journal of Clinical Child and Adolescent Psycholo
gy 35 (3), str. 403–411.
Barrett, P. M. , Lock, S. in Farrell, L. (2005) Developmental differences in uni
versal preventive intervention for child anxiety. Clinical Child Psycholo
gy and Psychiatry 10, str. 539–555.
Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji (1995) Ur. J. Krek.
Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport.
188