Page 185 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 185
a. kozina ■ razvijanje čustvenih in socialnih spretnosti ...

Tabela 4: Analiza razlik v (matematični in testni) anksioznosti
glede na spol dijakinj in dijakov.

Dijakinje 2012 F 2015 F
Dijaki M (SD) 90,492*** M (SD) 498,105***
0,15 (0,94) 0,32 (0,86)
-0,01 (0,95) -0,20 (0,94)

*** p < ,001.

Tako v letu 2012 kot v letu 2015 dijakinje poročajo o pomembno višji
testni in matematični anksioznosti v primerjavi z dijaki.

Razprava

V prispevku smo raziskovali odnos med pravičnostjo in učinkovitostjo
izobraževalnega sistema. Pri tem smo pravičnost razumeli kot podpo­
ro celostnemu razvoju z razvijanjem tako kognitivnih kot nekognitivnih
spretnosti, ki vodi v opolnomočenje skupin, ki imajo sicer v okolju manj
podpornih dejavnikov. Izhajali smo tudi iz predpostavke, da celostni raz­
voj manjša verjetnost pojavljanja čustvenih in vedenjskih težav učencev
in dijakov in jim na ta način omogoča doseganje višjih ravni učnih dosež­
kov (učinkovitosti). Izhajali smo iz predpostavke, da spodbujanje celostne­
ga razvoja, ki vključuje tudi razvoj čustvenih in socialnih spretnosti, po­
membno zmanjšuje anksioznosti učencev in dijakov ter pozitivno vpliva
na učne dosežke. V tem okviru nas je zanimalo, kako se anksioznost (ma­
tematična in testna anksioznost, vključena v merjenje ozadenjskih spre­
menljivk raziskave PISA) povezuje z učnimi dosežki v raziskavi PISA ter
katere so tiste skupine dijakinj in dijakov, pri katerih se pojavljajo višje
ravni anksioznosti (ožje smo se osredinili na povezanost anksioznosti s
socialn­ o-ekonomskim statusom dijakinj in dijakov ter s spolom).

Analizirali smo napovedno vrednost matematične in testne anksioz­
nosti dijakov in dijakinj za njihovo bralno, matematično in naravoslovno
pismenost v raziskavah PISA 2012 in PISA 2015. Ugotovitve v obeh zaje­
mih podatkov niso v celoti primerljive, saj se je merjenje anksioznosti v
letu 2012 osredinjajo ozko na matematično anksioznost in v letu 2015 ne­
koliko širše na testno anksioznost. To sicer pomeni, da podatki med se­
boj niso neposredno primerljivi, omogočajo pa na drugi strani analizo po­
vezav različnih specifičnih oblik anksioznosti (matematične in testne) z
učno uspešnostjo. Podatki raziskave PISA iz leta 2012 kažejo pomemb­
no napovedno vrednost matematične anksioznosti za vse tri merjene vrste
pis­menosti (bralno, matematično in naravoslovno). Dijakinje in dijaki, ki
doživljajo višje ravni anksioznosti na področju matematike, dosegajo nižje

183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190