Page 185 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 185
a. kozina ■ razvijanje čustvenih in socialnih spretnosti ...
Tabela 4: Analiza razlik v (matematični in testni) anksioznosti
glede na spol dijakinj in dijakov.
Dijakinje 2012 F 2015 F
Dijaki M (SD) 90,492*** M (SD) 498,105***
0,15 (0,94) 0,32 (0,86)
-0,01 (0,95) -0,20 (0,94)
*** p < ,001.
Tako v letu 2012 kot v letu 2015 dijakinje poročajo o pomembno višji
testni in matematični anksioznosti v primerjavi z dijaki.
Razprava
V prispevku smo raziskovali odnos med pravičnostjo in učinkovitostjo
izobraževalnega sistema. Pri tem smo pravičnost razumeli kot podpo
ro celostnemu razvoju z razvijanjem tako kognitivnih kot nekognitivnih
spretnosti, ki vodi v opolnomočenje skupin, ki imajo sicer v okolju manj
podpornih dejavnikov. Izhajali smo tudi iz predpostavke, da celostni raz
voj manjša verjetnost pojavljanja čustvenih in vedenjskih težav učencev
in dijakov in jim na ta način omogoča doseganje višjih ravni učnih dosež
kov (učinkovitosti). Izhajali smo iz predpostavke, da spodbujanje celostne
ga razvoja, ki vključuje tudi razvoj čustvenih in socialnih spretnosti, po
membno zmanjšuje anksioznosti učencev in dijakov ter pozitivno vpliva
na učne dosežke. V tem okviru nas je zanimalo, kako se anksioznost (ma
tematična in testna anksioznost, vključena v merjenje ozadenjskih spre
menljivk raziskave PISA) povezuje z učnimi dosežki v raziskavi PISA ter
katere so tiste skupine dijakinj in dijakov, pri katerih se pojavljajo višje
ravni anksioznosti (ožje smo se osredinili na povezanost anksioznosti s
socialn o-ekonomskim statusom dijakinj in dijakov ter s spolom).
Analizirali smo napovedno vrednost matematične in testne anksioz
nosti dijakov in dijakinj za njihovo bralno, matematično in naravoslovno
pismenost v raziskavah PISA 2012 in PISA 2015. Ugotovitve v obeh zaje
mih podatkov niso v celoti primerljive, saj se je merjenje anksioznosti v
letu 2012 osredinjajo ozko na matematično anksioznost in v letu 2015 ne
koliko širše na testno anksioznost. To sicer pomeni, da podatki med se
boj niso neposredno primerljivi, omogočajo pa na drugi strani analizo po
vezav različnih specifičnih oblik anksioznosti (matematične in testne) z
učno uspešnostjo. Podatki raziskave PISA iz leta 2012 kažejo pomemb
no napovedno vrednost matematične anksioznosti za vse tri merjene vrste
pismenosti (bralno, matematično in naravoslovno). Dijakinje in dijaki, ki
doživljajo višje ravni anksioznosti na področju matematike, dosegajo nižje
183
Tabela 4: Analiza razlik v (matematični in testni) anksioznosti
glede na spol dijakinj in dijakov.
Dijakinje 2012 F 2015 F
Dijaki M (SD) 90,492*** M (SD) 498,105***
0,15 (0,94) 0,32 (0,86)
-0,01 (0,95) -0,20 (0,94)
*** p < ,001.
Tako v letu 2012 kot v letu 2015 dijakinje poročajo o pomembno višji
testni in matematični anksioznosti v primerjavi z dijaki.
Razprava
V prispevku smo raziskovali odnos med pravičnostjo in učinkovitostjo
izobraževalnega sistema. Pri tem smo pravičnost razumeli kot podpo
ro celostnemu razvoju z razvijanjem tako kognitivnih kot nekognitivnih
spretnosti, ki vodi v opolnomočenje skupin, ki imajo sicer v okolju manj
podpornih dejavnikov. Izhajali smo tudi iz predpostavke, da celostni raz
voj manjša verjetnost pojavljanja čustvenih in vedenjskih težav učencev
in dijakov in jim na ta način omogoča doseganje višjih ravni učnih dosež
kov (učinkovitosti). Izhajali smo iz predpostavke, da spodbujanje celostne
ga razvoja, ki vključuje tudi razvoj čustvenih in socialnih spretnosti, po
membno zmanjšuje anksioznosti učencev in dijakov ter pozitivno vpliva
na učne dosežke. V tem okviru nas je zanimalo, kako se anksioznost (ma
tematična in testna anksioznost, vključena v merjenje ozadenjskih spre
menljivk raziskave PISA) povezuje z učnimi dosežki v raziskavi PISA ter
katere so tiste skupine dijakinj in dijakov, pri katerih se pojavljajo višje
ravni anksioznosti (ožje smo se osredinili na povezanost anksioznosti s
socialn o-ekonomskim statusom dijakinj in dijakov ter s spolom).
Analizirali smo napovedno vrednost matematične in testne anksioz
nosti dijakov in dijakinj za njihovo bralno, matematično in naravoslovno
pismenost v raziskavah PISA 2012 in PISA 2015. Ugotovitve v obeh zaje
mih podatkov niso v celoti primerljive, saj se je merjenje anksioznosti v
letu 2012 osredinjajo ozko na matematično anksioznost in v letu 2015 ne
koliko širše na testno anksioznost. To sicer pomeni, da podatki med se
boj niso neposredno primerljivi, omogočajo pa na drugi strani analizo po
vezav različnih specifičnih oblik anksioznosti (matematične in testne) z
učno uspešnostjo. Podatki raziskave PISA iz leta 2012 kažejo pomemb
no napovedno vrednost matematične anksioznosti za vse tri merjene vrste
pismenosti (bralno, matematično in naravoslovno). Dijakinje in dijaki, ki
doživljajo višje ravni anksioznosti na področju matematike, dosegajo nižje
183