Page 181 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 181
a. kozina ■ razvijanje čustvenih in socialnih spretnosti ...

PISA ozadenjski vprašalniki
V raziskavi PISA dijakinje in dijaki poleg preizkusa pismenosti rešijo oza­
denjski vprašalnik; izpolnjevanje traja 30 do 40 minut. Vprašalnik vsebuje
vprašanja o domačem ozadju, šolskih in zunajšolskih aktivnostih, zazna­
vanju šolskega okolja, odnosu do matematike, naravoslovja in branja ter o
učnih strategijah dijakinj in dijakov, vključenih v raziskavo PISA (OECD,
2013c; OECD, 2016).

V analizah smo uporabili:
Anksioznost:
V letu 2012: Uporabili smo kompozitno spremenljivko matematič­

ne anksioznosti, sestavljeno iz naslednjih postavk: Pogosto me skrbi,
da bo pouk matematike zame zahteven; Ko moram narediti doma­
čo nalogo, postanem zelo napet; Pri reševanju matematičnih proble­
mov postanem živčen/-a; Ko rešujem matematični problem, se po­
čutim nemočen/-a; Skrbi me, da bom pri matematiki dobil/-a slabe
ocene (1 = Sploh se ne strinjam; 2 = Ne strinjam se; 3 = Strinjam se; 4
= Popolnoma se strinjam) (OECD, 2013c).
V letu 2015: Uporabili smo kompozitno spremenljivko testne anksioz­
nosti, sestavljeno iz naslednjih postavk: Pogosto me skrbi, da bo test
zame pretežek; Skrbi me, da bom v šoli dobil/-a slabe ocene; Tudi,
če sem na test dobro pripravljen/-a, sem zelo zaskrbljen/-a; Zelo sem
napet/-a, ko se učim za test; Ko ne vem, kako naj rešim nalogo v šoli,
postanem zelo živčen/-a (1 = Sploh se ne strinjam; 2 = Ne strinjam
se; 3 = Strinjam se; 4 = Popolnoma se strinjam)) (OECD, 2016).
Socialno-ekonomski status:
V obeh letih smo dodatno uporabili tudi indeks dosežene izobrazbe
staršev, izražen v zaključenih letih šolanja (povprečje obeh skrbni­
kov), kot pokazatelj socialno-ekonomskega statusa.

Postopek

Osnovna struktura raziskave PISA vključuje 2 uri preverjanja različnih
pism­ enosti ter približno 40 minut zbiranja podatkov s t. i. spremljajoči­
mi oz. ozadenjskimi vprašalniki za zbiranje podatkov, s katerimi je mogo­
če ugotavljati nekognitivne rezultate izobraževanja in obenem pojasnjeva­
ti različnosti v dosežkih učenk in učencev med in znotraj držav (OECD,
2013c).

Rezultati

V rezultatih se najprej osredinjamo na napovedno vrednost anksioznosti
za učni dosežek v raziskavah PISA. V nadaljevanju pa podrobneje analizi­

179
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186