Page 180 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 180
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
Podobno se Slovenija tudi v letu 2015 in pri merjenju testne anksi
oznosti uvršča nad povprečje držav OECD (vrednost indeksa testne an
ksioznosti je nadpovprečna, tj. 0,06). Slovenski 15-letniki so v letu 2015 v
povprečju večinoma poročali o višjih ravneh testne anksioznosti kot nji
hovi sovrstniki iz držav OECD. Tako je 60 % slovenskih dijakov poročalo
o pogostih skrbeh, da bo test za njih pretežek, 70 % jih je poročalo o skr
beh, da bodo v šoli dobili slabe ocene, 60 % jih je poročalo, da jih skrbi
tudi, ko so za test dobro pripravljeni, 35 % jih poroča, da so napeti tudi, ko
se učijo za test, ter 50 % jih poroča o živčnosti, ko v šoli ne znajo rešiti do
ločene naloge (OECD, 2016).
Metoda
Udeleženci
V raziskavi PISA v Sloveniji sodelujejo večinoma dijaki in dijakinje, ki so
na začetku tekočega šolskega leta vstopili v srednješolske izobraževalne
programe. Definicija ciljne populacije v raziskavi PISA, za katero so kas
neje izpeljane mednarodne primerjave, je generacija 15-letnikov v izobra
ževanju. V projektu bomo uporabili vzorec in podatke dijakov in dijakinj,
ki so sodelovali v raziskavi PISA 2012 in v raziskavi PISA 2015. V letu 2012
je v raziskavi sodelovalo v 8405 dijakinj in dijakov. V raziskavi v letu 2015
je sodelovalo 6372 dijakov, od tega 2931 deklet in 3441 fantov (povprečna
starost: 15,7 let).
Pripomočki
PISA preizkusi pismenosti
PISA 2012 je bila sestavljena iz dveh delov: ocena matematične, naravo
slovne in bralne pismenosti (izvedba: papir – svinčnik) ter reševanje prob
lemov (izvedba na računalniku). PISA naloge so razdeljene na področja. V
letu 2012 je bil poudarek na matematični pismenosti, v letu 2015 pa na na
ravoslovni pismenosti (OECD, 2013b; OECD, 2013c). V letu 2015 je bilo
merjenje pismenosti v celoti izvedeno na računalniku. Preverjanje je pote
kalo z naborom delovnih zvezkov (z nalogami različnih težavnostnih sto
penj), ki so ob poudarjenih področjih (v letu 2012 matematičnih, v letu
2015 naravoslovnih) vključevali tudi naloge z drugih dveh temeljnih pod
ročij. Med sodelujoče dijakinje in dijake so sklopi nalog razdeljeni po na
čelu rotiranja (OECD, 2016). Bralna, matematična in naravoslovna pisme
nost dijakinj in dijakov se določi po metodi IRT (Item Response Theory)
in izrazi v obliki petih (PISA 2012) ali desetih (PISA 2015) imputiranih
vrednosti (angl. plausible values). V analizah smo uporabili imputirane
vrednosti za vse tri pismenosti: bralno, naravoslovno in matematično.
178
Podobno se Slovenija tudi v letu 2015 in pri merjenju testne anksi
oznosti uvršča nad povprečje držav OECD (vrednost indeksa testne an
ksioznosti je nadpovprečna, tj. 0,06). Slovenski 15-letniki so v letu 2015 v
povprečju večinoma poročali o višjih ravneh testne anksioznosti kot nji
hovi sovrstniki iz držav OECD. Tako je 60 % slovenskih dijakov poročalo
o pogostih skrbeh, da bo test za njih pretežek, 70 % jih je poročalo o skr
beh, da bodo v šoli dobili slabe ocene, 60 % jih je poročalo, da jih skrbi
tudi, ko so za test dobro pripravljeni, 35 % jih poroča, da so napeti tudi, ko
se učijo za test, ter 50 % jih poroča o živčnosti, ko v šoli ne znajo rešiti do
ločene naloge (OECD, 2016).
Metoda
Udeleženci
V raziskavi PISA v Sloveniji sodelujejo večinoma dijaki in dijakinje, ki so
na začetku tekočega šolskega leta vstopili v srednješolske izobraževalne
programe. Definicija ciljne populacije v raziskavi PISA, za katero so kas
neje izpeljane mednarodne primerjave, je generacija 15-letnikov v izobra
ževanju. V projektu bomo uporabili vzorec in podatke dijakov in dijakinj,
ki so sodelovali v raziskavi PISA 2012 in v raziskavi PISA 2015. V letu 2012
je v raziskavi sodelovalo v 8405 dijakinj in dijakov. V raziskavi v letu 2015
je sodelovalo 6372 dijakov, od tega 2931 deklet in 3441 fantov (povprečna
starost: 15,7 let).
Pripomočki
PISA preizkusi pismenosti
PISA 2012 je bila sestavljena iz dveh delov: ocena matematične, naravo
slovne in bralne pismenosti (izvedba: papir – svinčnik) ter reševanje prob
lemov (izvedba na računalniku). PISA naloge so razdeljene na področja. V
letu 2012 je bil poudarek na matematični pismenosti, v letu 2015 pa na na
ravoslovni pismenosti (OECD, 2013b; OECD, 2013c). V letu 2015 je bilo
merjenje pismenosti v celoti izvedeno na računalniku. Preverjanje je pote
kalo z naborom delovnih zvezkov (z nalogami različnih težavnostnih sto
penj), ki so ob poudarjenih področjih (v letu 2012 matematičnih, v letu
2015 naravoslovnih) vključevali tudi naloge z drugih dveh temeljnih pod
ročij. Med sodelujoče dijakinje in dijake so sklopi nalog razdeljeni po na
čelu rotiranja (OECD, 2016). Bralna, matematična in naravoslovna pisme
nost dijakinj in dijakov se določi po metodi IRT (Item Response Theory)
in izrazi v obliki petih (PISA 2012) ali desetih (PISA 2015) imputiranih
vrednosti (angl. plausible values). V analizah smo uporabili imputirane
vrednosti za vse tri pismenosti: bralno, naravoslovno in matematično.
178