Page 180 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 180
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
Podobno se Slovenija tudi v letu 2015 in pri merjenju testne anksi­
oznosti uvršča nad povprečje držav OECD (vrednost indeksa testne an­
ksioznosti je nadpovprečna, tj. 0,06). Slovenski 15-letniki so v letu 2015 v
povprečju večinoma poročali o višjih ravneh testne anksioznosti kot nji­
hovi sovrstniki iz držav OECD. Tako je 60 % slovenskih dijakov poročalo
o pogostih skrbeh, da bo test za njih pretežek, 70 % jih je poročalo o skr­
beh, da bodo v šoli dobili slabe ocene, 60 % jih je poročalo, da jih skrbi
tudi, ko so za test dobro pripravljeni, 35 % jih poroča, da so napeti tudi, ko
se učijo za test, ter 50 % jih poroča o živčnosti, ko v šoli ne znajo rešiti do­
ločene naloge (OECD, 2016).

Metoda

Udeleženci
V raziskavi PISA v Sloveniji sodelujejo večinoma dijaki in dijakinje, ki so
na začetku tekočega šolskega leta vstopili v srednješolske izobraževalne
programe. Definicija ciljne populacije v raziskavi PISA, za katero so kas­
neje izpeljane mednarodne primerjave, je generacija 15-letnikov v izobra­
ževanju. V projektu bomo uporabili vzorec in podatke dijakov in dijakinj,
ki so sodelovali v raziskavi PISA 2012 in v raziskavi PISA 2015. V letu 2012
je v raziskavi sodelovalo v 8405 dijakinj in dijakov. V raziskavi v letu 2015
je sodelovalo 6372 dijakov, od tega 2931 deklet in 3441 fantov (povprečna
starost: 15,7 let).
Pripomočki
PISA preizkusi pismenosti
PISA 2012 je bila sestavljena iz dveh delov: ocena matematične, naravo­
slovne in bralne pismenosti (izvedba: papir – svinčnik) ter reševanje prob­
lemov (izvedba na računalniku). PISA naloge so razdeljene na področja. V
letu 2012 je bil poudarek na matematični pismenosti, v letu 2015 pa na na­
ravoslovni pismenosti (OECD, 2013b; OECD, 2013c). V letu 2015 je bilo
merjenje pismenosti v celoti izvedeno na računalniku. Preverjanje je pote­
kalo z naborom delovnih zvezkov (z nalogami različnih težavnostnih sto­
penj), ki so ob poudarjenih področjih (v letu 2012 matematičnih, v letu
2015 naravoslovnih) vključevali tudi naloge z drugih dveh temeljnih pod­
ročij. Med sodelujoče dijakinje in dijake so sklopi nalog razdeljeni po na­
čelu rotiranja (OECD, 2016). Bralna, matematična in naravoslovna pisme­
nost dijakinj in dijakov se določi po metodi IRT (Item Response Theory)
in izrazi v obliki petih (PISA 2012) ali desetih (PISA 2015) imputiranih
vrednosti (angl. plausible values). V analizah smo uporabili imputirane
vrednosti za vse tri pismenosti: bralno, naravoslovno in matematično.

178
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185