Page 178 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 178
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

meri strah, da ne bodo dobili odlične ocene, kot je učno manj uspešne, da
ne bodo dobili pozitivne ocene (Kos, 1990). Število anksioznih učencev in
dijakov je namreč večje v šolah, kjer je večje število nezadostnih ocen in
kjer šola podaja sporočila o otrokovi neuspešnosti (Kos, 1990). Če povza­
memo, raziskave kažejo, da je možen vpliv v obeh smereh. Zmanjšani učni
dosežki vodijo v večjo anksioznost in tudi ta povečana anksioznost vpli­
va nazaj na zmanjšanje učnih dosežkov, saj anksioznost vpliva na procese
mišljenja, zaznavanje in učenje. V okviru kognitivnih teorij so kot posebej
moteče izpostavljene negativne avtomatične misli (v obliki skrbi), ki se po­
javijo tako med procesom učenja kot tudi med procesom preverjanja znan­
ja. Na vzorcu študentov (Anić, 2009) so bile ugotovljene pomembne raz­
like v pogostosti negativnih avtomatičnih misli pri bolj in manj uspešnih
študentih – pri manj uspešnih študentih so se te pojavljale v večji meri.

Na podlagi predstavljenih teoretičnih izhodišč smo oblikovali pred­
postavko, da lahko s podporo celostnemu razvoju (z razvijanjem social­
nih in čustvenih spretnosti) zagotovimo enake možnosti (za visoke učne
dosežke) tudi skupinam, ki so izpostavljene višjim ravnem anksioznosti.
Pri tem nas še posebej zanima, katere skupine dijakinj in dijakov so ­tiste,
ki v Sloveniji poročajo o višjih ravneh anksioznosti. Na podlagi teoret­
skih predpostavk namreč z manjšanjem anksioznosti vseh učencev in dija­
kov lahko pripomoremo tudi k višjim učnim dosežkom. Uporabili bomo
podatke mednarodne raziskave PISA, ki zajema tako podatek o učnem
dosežku (bralna, matematična in naravoslovna pismenost) kot tudi o
­anks­ioznosti (matematična in testna anksioznost). Analize osredinjamo
na vzorec petnajstletnikov, ki večinoma obiskujejo prvi letnih srednjih šol.
Populacija je skrbno izbrana, saj raziskave kažejo porast anksioznosti v ob­
dobju mladostništva (Silverman in Treffers, 2001) ter hkrati upad poveza­
nosti s šolo in poslabšanje učnih dosežkov (Blum in Libbey, 2004; Klem
in Connell, 2004; Rosenblatt in Maurice, 2008), ki ga lahko omilimo s
spodbujanjem socialnega in čustvenega učenja.

Oblikovali smo naslednji raziskovalni vprašanji:
1. Na kakšen način se z učno uspešnostjo povezujejo težave na čustve­

nem področju, ožje anksioznost dijakinj in dijakov? Ožje se bomo
osredinili na matematično in testno anksioznost, vključeno v mer­
jenje ozadenjskih spremenljivk raziskave PISA. Povezanost anksio­
znosti in učnih dosežkov bomo ugotavljali z regresijskimi analizami
(napovedna moč anksioznosti dijakinj in dijakov za njihovo bralno,
matematično in naravoslovno pismenost). Pri tem na podlagi teore­
tičnih izhodišč in predhodnih raziskav predpostavljamo, da se anksi­
oznost dijakinj in dijakov statistično pomembno negativno povezuje

176
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183