Page 175 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 175
a. kozina ■ razvijanje čustvenih in socialnih spretnosti ...

janje dobrih odnosov, ki temeljijo na sodelovanju, odpor ob neprimernih
socialn­ ih pritiskih, uporabo pogajanja kot sredstva razreševanja konflik­
tov ter pridobitev pomoči, ko je to treba. Odgovorno sprejemanje odlo­
čitev zajema pravilno oceno tveganja, sprejemanje odločitev na podlagi
upoštevanja vseh pomembnih dejavnikov in najverjetnejših posledic raz­
ličnih dejanj, spoštovanje drugih ter prevzemanje osebne odgovornosti za
lastne odločitve (Ragozzino et al., 2003). Ellias s sodelavci (1997, v Dur­
lak et al., 2011) med njimi v povezavi s šolskim okoljem ožje izpostavljajo
prepoznavanje in uravnavanje čustev, zastavljanje in doseganje pozitivnih
ciljev, upoštevanje perspektive drugih, vzpostavljanje in ohranjanje po­
zitivnih odnosov, konstruktivno upravljanje z medosebnimi konflikti in
sprejemanj­e odgovornih odločitev.

Sistematično in celostno čustveno ter socialno učenje v šolah pod­
pira pozitivno razredno klimo, razvoj dobrih odnosov, opolnomočenje za
učinkovito spoprijemanje s čustvi, ki motijo procese učenja in pozornost;
razvoj motivacije in vztrajnosti tudi ob težjih nalogah ter tudi ob učnem
neuspehu (Ragozzino et al., 2003) ter vodi v večje subjektivno blagostanje
(Ferrer-Wreder, 2013; Zins et al., 2004).

Poveznost socialnih in čustvenih spretnosti
z učnimi dosežki

Obstaja nekaj razlag povezav učnih dosežkov s čustvenim in socialnim
učenjem (razvijanjem socialnih in čustvenih spretnosti). Prvi sklop razlag
se osredotoča na spremembe znotraj posameznika, ki vodijo do kakovost­
nejših oblik učenja in znanja. Višji učni dosežek je značilen za učence in
dijake, ki so glede svojih učnih spretnosti samozavestnejši, ki se bolj trudi­
jo in dlje vztrajajo pri težjih nalogah (Aronson, 2002), ki si zastavljajo viš­
je učne cilje, so bolj samodisciplinirani in motivirani, znajo obvladovati
stres (Duckworth in Seligman, 2005), se bolje organizirajo glede lastnega
dela (Duckworth in Seligman, 2005; Zins in Ellias, 2006), so razvili bolj­
še spretnosti reševanja problemov ter spretnosti sprejemanja odgovornih
odločitev (Zins in Ellias, 2006). V ta sklop sodijo tudi razlage delovanja
možg­ anov, predvsem vpliva čustvenega in socialnega učenja na osrednje
izvrševalne funkcije (na primer kontrola inhibicij, načrtovanje), ki vodijo
v boljšo regulacijo prefrontalnih delov možganov in s tem v višje učne do­
sežke (Greenberg, 2006). Drugi avtorji (Blum in Libbey, 2004; Hawkins,
Smith in Catalano, 2004) iščejo povezave v značilnostih okolja. Navaja­
jo značilnosti okolja, kot so norme vrstnikov in odraslih, ki spodbujajo vi­
soka pričakovanja in podporo učnemu uspehu; dobri medosebni odnosi
med učenci ali dijaki ter učitelji, ki spodbujajo večjo pripadnost razredu
in šoli; spodbujanje sodelovalnega učenja; zagotavljanje varnega in ureje­

173
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180