Page 173 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 173
Razvijanje čustvenih in socialnih spretnosti
za doseganje pravičnosti in učinkovitosti
izobraževalnega sistema:
odnos med anksioznostjo
in učnimi dosežki

Ana Kozina

Načelo pravičnosti izobraževalnih politik zaobjema spodbujanje
celostnega razvoja vseh posameznikov ter razvoj izobraževalnih
politik in praks, ki vsakemu posamezniku ne glede na njegov iz­
hodiščni položaj (npr. nizek socialno-ekonomski status) omogočajo dose­
ganje njegovih optimalnih ravni razvoja (tako kognitivnih kot nekogni­
tivnih). Nizek socialno-ekonomski status se namreč povezuje s številnimi
negativnimi izidi (Bornstein in Bradley, 2003), tudi s pogostejšimi čustve­
nimi in vedenjskimi težavami otrok in mladostnikov (Schaffer, 2009 ), ki
so povezane tudi z nižjimi učnimi dosežki (Connor, 2002; Kozina, 2014,
2015; Mazzone et al., 2007; Schwartz et al., 2006). Šola lahko s spodbu­
janjem celostnega razvoja manjša čustvene in vedenjske težave, na ta na­
čin spodbudno vpliva na učni dosežek (Zins et al., 2004), hkrati podpre
celostni razvoj posameznikov in zagotavlja enake možnosti. Pravičnost v
izobraževanju, ki je bistveni element družbene pravičnosti, je tesno pove­
zana z enakostjo. Zato pravičnost v izobraževanju pogosto razumemo kot
enakost izobraževalnih možnosti, ki je nujni pogoj za to, da imajo v so­
dobnih družbah, temelječih na liberalnih in demokratičnih načelih, vsi
njihovi državljani enake možnosti za uspeh v življenju (Bela knjiga, 2011).
Načelo pravičnosti, ki vključuje celostni razvoj posameznika, je vključe­
no v Zakon o osnovni šoli (»spodbujanje skladnega telesnega, spoznavne­
ga, čustvenega, moralnega, duhovnega in socialnega razvoja posamezni­
ka z upoštevanjem razvojnih zakonitosti«, Zakon o osnovni šoli, 2. člen)
ter v Beli knjigi (Bela knjiga, 2011). Nujnost uravnoteženega razvoja tako
kog­nitivnih kot socialnih in čustvenih spretnosti za uspeh v šoli in kasne­
je poudarja tudi OECD (OECD, 2015).

171
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178