Page 166 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 166
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
druge karakteristike učencev se povezujejo z njihovimi dosežki, kot so na
primer jezik doma, struktura družine in dejavniki, ki izhajajo iz njiho­
vih prepričanj in mnenj. Vendar pa tovrstne mere omogočajo različne pri­
merjave, kot so na primer primerjave v času, med državami ali znotraj dr­
žav. V članku smo pokazali tudi na pomen poglobljenih analiz rezultatov
mednarodnih raziskav znanja na tem in drugih raziskovalnih področjih.
Previdnost v sklepih o izvoru opaženih sprememb pa je še posebno po­
membna. Klasični spodrsljaj je pripisovanje prevelike pomembnosti posa­
meznim elementom, izolirano od njihovega širšega konteksta. Verjetneje
vplivi nastajajo iz medsebojno povezanega spektra karakteristik držav, re­
gij in lokalnih skupnosti. Ena od večjih omejitev uporabe podatkov iz raz­
iskave PISA za tovrstne analize je v tem, da so podatki zbrani s t. i. prečno
metodologijo (kar pomeni zbiranje podatkov v enkratnem posnetku stan­
ja), in je zato zelo pomembno ne prehitro sklepati o vzročni strukturi mo­
rebitnih ugotovljenih povezanosti. Na to smo opozarjali tudi pri navajan­
ju konkretnih rezultatov.

Nadaljnje raziskave bi lahko z ugotavljanjem trendov na osnovi še
dodatno pridobljenih podatkov v nadaljnjih ciklih raziskave PISA ali
drugih raziskav ugotavljale stabilnost ugotovljenih povezav. Smiselno bi
bilo razširiti pojasnjevanje dosežkov tudi z dodatnimi napovedniki, kar
bi omogočilo boljše razumevanje obstoječih povezav. Raziskovali bi lah­
ko tudi primerjave z drugimi državami in njihovimi notranjimi regijski­
mi raznolikostmi.

Sklep

Iskanje možnosti izboljševanja kakovosti in pravičnosti vzgojno-izobraže­
valnega sistema je stalnica v vseh demokratičnih družbah, tudi v Sloveniji
(Bela knjiga, 2011). Pri tem pogosto pritegne pozornost že dolgo zaznana
povezanost dosežkov na različnih vsebinskih področjih s socialno-eko­
nomskim in kulturnim ozadjem učenk in učencev. Večje razlike v dosež­
kih, ki se povezujejo z ozadjem učenk in učencev ter šol, signalizirajo, da
priložnosti za učenje niso pravično razpoložljive po izobraževalnem sis­
temu in da nimajo vsi učenke in učenci enakega dostopa do visoko ka­
kovostnega izobraževanja. Medtem ko so mnogi deprivilegirani učenci in
učenke v šoli uspešni, je socialno-ekonomski in kulturni status še vedno
najmočnejši dejavnik pojasnjevanja različnosti v dosežkih v mnogih drža­
vah. V mednarodni raziskavi PISA se ta dejavnik kaže močnejši od kate­
regakoli drugega dejavnika, ki se raziskujejo v raziskavi (OECD, 2013b).
Vendar pa se je v več zaporednih ciklih raziskave v mnogih državah poka­
zalo, da je mogoče doseči izboljšanje povprečnih dosežkov učenk in učen­

164
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171