Page 167 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 167
m. štraus ■ trendi iz raziskave pisa med 2009 in 2012
cev ob hkratnem zmanjševanju povezanosti teh dosežkov s socialno-eko­
nomskim in kulturnim statusom.

Ob tem, da so si učenke in učenci po socialno-ekonomskem in kul­
turnem statusu različni, je pri izboljševanju kakovosti dosežkov temeljno
vprašanje, ali bodo uspešnejši za vse učence in učenke enaki pristopi ali
pa je bolj smiselno oblikovati različnim podskupinam prilagojene pristo­
pe. Pred iskanjem odgovorov na ta vprašanja je smiselno ugotoviti dejan­
sko stanje glede razlik med učenci in učenkami v državi. Kot že omenjeno,
so predhodne raziskave pokazale pomembne povezave dosežkov s social­
no-ekonomskim in kulturnim ozadjem na ravni države in tudi po posa­
meznih regijah v Sloveniji. Glede na to, da so bili med letoma 2009 in
2012 na ravni države dosežki slovenskih 15-letnikov v raziskavi PISA sta­
bilni, smo v članku naslovili vprašanje, ali so se dosežki in njihova pove­
zanost s socialno-ekonomskim in kulturnim ozadjem učenk in učencev v
tem obdobju spremenili na ravni posameznih regij. Krovne ugotovitve so
zelo spodbudne. V Pomurski in Podravski regiji so se dosežki praktično na
vseh treh področjih pismenosti izboljšali, obenem pa so v teh (in tudi dru­
gih) regijah opazne tendence zmanjševanja vpliva socialno-ekonomskega
in kulturnega statusa nanje.

Izboljševanje enakih možnosti in pravičnosti v izobraževanju stal­
no sproža vprašanja o vzrokih za morebitne razlike v izobraževalnih do­
sežkih in kateri dejavniki iz okolja vplivajo na dosežke učenk in učencev.
Ta članek prispeva nova spoznanja k ugotovitvam o povezanosti dosež­
kov z enim od najpomembnejših napovednikov le-teh, s socialno-eko­
nomskim in kulturnim ozadjem učenk in učencev. Posebnost raziskovan­
ja v tem članku so analize trendov v tej povezanosti po slovenskih regijah
z uporabo podatkov dveh zaporednih ciklov raziskave PISA iz let 2009
in 2012. S pričujočo analizo smo se dotaknili ene od dimenzij pravičnosti
v vzgojno-izobraževalnem sistemu in pokazali, da je mogoče tudi v okol­
jih z manj ugodnimi pogoji doseči pomembne izboljšave v kakovosti iz­
obraževanja. Seveda je pri tem treba razumeti, da je socialno-ekonomska
in kulturna deprivilegiranost tesno prepletena z več dejavniki na ravni
učencev in učenk ter šol, ti dejavniki pa se povezujejo s kakovostjo do­
sežkov. Pogosto je težko izluščiti le učinek socialno-ekonomskega in kul­
turnega statusa na dosežke izmed učinkov ostalih dejavnikov. Pri inter­
pretacijah rezultatov, predstavljenih v tem članku, je zato pomembno
razumevanje, da rezultati izhajajo iz konteksta medsebojne p­ repletenosti
vseh teh dejavnikov.

165
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172