Page 164 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 164
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

li«, in so s tem dosežki na ravni države ostali nespremenjeni. Analiza teh
sprememb po posameznih regijah je za vsa tri področja pismenosti poka­
zala, da se je to za nekatere regije dejansko zgodilo. Zaznati je bilo mogo­
če statistično pomemben porast dosežkov v Podravski in Pomurski regiji,
medtem ko se »izenačujoči« padci na ravni regij niso pokazali kot statis­
tično pomembni. To je v bistvu pozitiven rezultat, ki pove, da so se v teh
dveh regijah zgodili določeni pozitivni premiki v znanju učenk in učen­
cev, medtem ko so v drugih regijah ti dosežki vsaj ostali bolj ali manj sta­
bilni. Na tem mestu ni prostora za podrobnejše raziskovanje ozadja teh
premikov, gotovo pa se zdi smiselna hipoteza o tem, da so lahko tovrstne
pozitivne rezultate prinesli (tudi) že omenjeni ukrepi za opolnomočenje
učenk in učencev na področju bralne pismenosti (npr. Nolimal in Nova­
ković, ur., 2013), ki torej ne rezultirajo le v višjih dosežkih na enem samem
področju, v tem primeru v bralni pismenosti, ampak se, če bi sklepali po
naših rezultatih, učinki teh ukrepov poznajo na različnih področjih, tudi
na področju matematične in naravoslovne pismenosti.

Temeljno raziskovalno vprašanje v članku je naslavljalo povezanost
dosežkov s socialno-ekonomskim in kulturnim ozadjem učenk in učen­
cev. Vodilna vprašanja pri tem so, ali in kako bi bili dosežki učenk in učen­
cev drugačni, če bi si bili učenci in učenke bolj podobni po socialno-eko­
nomskem in kulturnem statusu, ter kolikšna je moč te povezanosti. Iz
naše analize v splošnem izhaja, da za regije, za katere so se razlike med le­
toma 2009 in 2012 pokazale v dejanskih dosežkih, velja, da so se v tem ob­
dobju pokazale razlike tudi v pričakovanih dosežkih, torej dosežkih, ki bi
jih pričakovali po upoštevanju socialno-ekonomskega in kulturnega sta­
tusa. Z ugotavljanjem pričakovanih dosežkov smo želeli preveriti, ali mor­
da niso v ozadju morebitnih sprememb v dejanskih dosežkih »le« spre­
membe v socialno-ekonomskem in kulturnem ozadju učenk in učencev.
Le-teh pa nismo ugotovili (glej Preglednico 1), zato smo v primerih, ko
so se pokazale (vsaj nominalno) večje spremembe v dejanskih dosežkih,
lahko praviloma ugotovili tudi (vsaj nominalno) večje spremembe v pri­
čakovanih dosežkih. Tako za ugotovljene poraste dosežkov po nekaterih
regijah ne moremo trditi, da bi bili »le« posledica morebitnega porasta
socialno-ekonomskega in kulturnega statusa učenk in učencev v ozadju.
Ugotavljanje vzrokov za nastale pozitivne spremembe je tako pomembno
še posebno za to, da bi uspešne aktivnosti prepoznali in jih v upanju na še
nadaljnji uspeh lahko nadaljevali.

Iz analize sprememb v vrednostih naklonov in moči gradientov po
posameznih regijah med letoma 2009 in 2012 lahko za vsa tri področja
sklepamo o indicih splošne tendence k manjši razslojenosti dosežkov, ki bi
jo lahko pripisali razlikam v socialno-ekonomskem ozadju učenk in učen­

162
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169