Page 165 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 165
m. štraus ■ trendi iz raziskave pisa med 2009 in 2012

cev, kar je krovno pozitiven pokazatelj izboljševanja kakovosti in pravič­
nosti slovenskega izobraževalnega sistema. To lahko trdimo zlasti za pod­
ročje matematične pismenosti, za katero smo na ravni Slovenije ugotovili
statistično pomemben padec v naklonu socialno-ekonomskega in kultur­
nega gradienta oziroma zmanjšanje vpliva socialno-ekonomskega in kul­
turnega statusa učenk in učencev na njihove dosežke. Analiza je nadalje
pokazala, da po slovenskih regijah nakloni gradienta v tem obdobju si­
cer variirajo, vendar večinoma nismo zaznali statistično pomembnih spre­
memb, nominalno gledano pa so bile spremembe za večino regij v smeri
zmanjševanja naklonov. Izkaz podobnih tendenc pri vseh treh področ­
jih (bralna, matematična in naravoslovna pismenosti), in še posebno pri­
mer statistično bolj rigorozno preverjenih rezultatov za Pomursko regijo je
mogoče razumeti tudi tako, da imajo lahko ukrepi za zviševanje kakovosti
dosežkov in zmanjševanje njihove s socialnim-ekonomskim in kulturnim
ozadjem pogojene razslojenosti hkratne učinke na več, če ne vsa področja
poučevanja. Analiza podatkov iz naslednjega cikla raziskave PISA 2015 bo
lahko pokazala, če so te tendence v posameznih regijah in na ravni Slove­
nije nadalje stabilne.

O naslavljanju vpliva socialno-ekonomskega in kulturnega ozadja
učenk in učencev na njihove dosežke govori tudi mednarodno poročilo
PISA (OECD, 2013b: str. 110). Poročilo navaja štiri kategorije priporočil;
glede na naklon in moč tega vpliva so lahko ukrepi ciljno naravnani na
učenke in učence z nizkimi ravnmi socialno-ekonomskega in kulturne­
ga statusa ali pa na skupine učenk in učencev z nizkimi dosežki ne glede
na njihov status. Primerjave socialno-ekonomskih gradientov po sloven­
skih regijah v obdobju med letoma 2009 in 2012 nakazujejo, da je pri ob­
likovanju ukrepov smiselno upoštevati tudi specifičnosti lokalnega oziro­
ma regijskega okolja, verjetno tako glede šolskih kot tudi širše družbenih
dejavnikov.

Seveda analize v tem članku same po sebi ne odgovorijo na vprašan­
je, kako so se dosežki izboljšali ali kako jih izboljšati tam, kjer se (še) niso.
Tudi ne odgovarjajo na vprašanje, kako zmanjševati vpliv socialno-eko­
nomskega in kulturnega statusa nanje. Kot že rečeno, bi bilo treba v ta
namen podrobneje raziskovati procese v ozadju povezanosti dosežkov s
socialno-ekonomskim in kulturnim ozadjem, kar bi lahko bil predmet na­
daljnjega raziskovanja. Obenem je omejitev le na socialno-ekonomski sta­
tus kot napovednik dosežkov seveda premalo, da bi lahko izrisali zemlje­
vid časovne dinamike in prepletenosti dejavnikov v socialni reprodukciji
v slovenskih šolah. Ena oziroma nekaj mer v okviru socialno-ekonomske­
ga in kulturnega gradienta ne more biti celosten pokazatelj vse kompleks­
nosti, ki jo koncept pravičnosti v izobraževanju zaobjema. Tudi mnoge

163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170