Page 163 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 163
m. štraus ■ trendi iz raziskave pisa med 2009 in 2012

no večji porast v moči gradienta mogoče zaznati v Jugovzhodni Sloveni­
ji (za 10 odstotnih točk). Skupaj s prej ugotovljenim porastom v naklonu
gradienta lahko to vzamemo za (sicer ne statistično rigorozen) pokazatelj,
da se je vpliv socialno-ekonomskega statusa na dosežke v naravoslovni pis­
menosti v tej regiji povečal.

Rezultate v Preglednici 5 bi lahko povzeli z ugotovitvijo, da so dosež­
ki pri naravoslovni pismenosti v raziskavi PISA med letoma 2009 in 2012
znotraj regij nekoliko bolj variirali kot pri bralni in matematični pisme­
nosti, vendar pa so kljub temu v večini regij ostali stabilni. Kot pri bran­
ju in matematiki se je pokazal porast dosežkov naravoslovne pismenosti v
Podravski in Pomurski regiji, razlika pa je v tem, da za naravoslovne dosež­
ke ne velja tako močna tendenca zmanjšanja vpliva socialno-ekonomskega
in kulturnega statusa nanje.

Razprava

Analiza v tem članku naslavlja vprašanje o razlikah v dosežkih učenk in
učencev, ki bi jih lahko pripisali razlikam v njihovem socialno-ekonom­
skem in kulturnem ozadju. Natančneje, raziskovali smo trende v dosež­
kih in socialno-ekonomskem in kulturnem gradientu na področjih bral­
ne, matematične in naravoslovne pismenosti v raziskavi PISA med letoma
2009 in 2012 po posameznih slovenskih regijah. Med tremi dimenzija­
mi primerjav, vsebinski (bralna, matematična in naravoslovna pismeno­
sti), geografski (12 statističnih regij) in časovni (cikla raziskave PISA 2009
in PISA 2012), in potencialno zelo kompleksni strukturi predstavljanja re­
zultatov smo dali prednost časovni dimenziji. S tem smo raziskovali, kako
se je povezanost med dosežki in socialno-ekonomskim in kulturnim sta­
tusom po posameznih regijah v navedenem obdobju morda spremenila.
Pozornost časovni dimenziji ima prednosti v tem, da je v okviru istega
podr­ očja pismenosti in istih geografsko zoženih okvirov regij morda mo­
goče bolj jasno prepoznati tiste spremembe v obdobju od 2009 do 2012,
za katere bi lahko predpostavljali, da so vplivale ali se povezujejo s spre­
membami v dosežkih v obravnavanem obdobju. Kljub temu ugotavljanje
teh sprememb seveda ni nujno preprosto glede na uvodoma opisano kom­
pleksnost povezanosti dosežkov s socialno-ekonomskim in kulturnim sta­
tusom učenk in učencev.

Osnova za našo analizo navedenih primerjav med letoma 2009 in
2012 so že na drugih mestih (npr. OECD, 2013a) objavljene ugotovitve,
da se dosežki bralne, matematične in naravoslovne pismenosti v raziskavi
PISA na ravni Slovenije v tem obdobju niso bistveno spremenili. Analiza
po posameznih regijah torej naslavlja vprašanje, ali so se v nekaterih regi­
jah kljub vsemu dosežki spremenili tako, da so se med regijami »izenači­

161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168