Page 160 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 160
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

472 na 487 točk, torej za 15 točk). Nominalno večji porast v dosežkih pa
je tudi v Notranjsko-kraški regiji (za 11 točk). V nobeni regiji nismo za­
znali statistično pomembnih niti nominalno večjih padcev v dosežkih. Po
upoštevanju socialno-ekonomskega ozadja učenk in učencev je statistič­
no pomemben porast v pričakovanih dosežkih mogoče zaznati v Podrav­
ski regiji, nominalno pa tudi v Pomurski regiji. Glede na prej ugotovljeno
relativno stabilnost v indeksu socialno-ekonomskega in kulturnega statu­
sa med letoma 2009 in 2012 je smiselno, da so razlike v pričakovanih do­
sežkih, ki bi jih pričakovali po upoštevanju socialno-ekonomskega statu­
sa v posameznih regijah, podobne kot razlike v dejanskih dosežkih v teh
regijah.

Ob prej ugotovljenem padcu naklona socialno-ekonomskega in kul­
turnega gradienta v dosežkih matematične pismenosti na ravni Slovenije
je tudi po posameznih regijah mogoče zaznati določeno znižanje naklo­
nov tega gradienta. Naklon socialno-ekonomskega in kulturnega gradien­
ta oziroma razslojenost v dosežkih se je pomembno znižala v Notranj­
sko-kraški (s 54 točk leta 2009 na 24 točk leta 2012, torej za kar 30 točk)
in v Pomurski regiji (s 47 točk leta 2009 na 27 točk leta 2012, torej za 20
točk). Nominalno gledano pa je tudi večina ostalih sprememb v naklonu
gradienta »pozitivna« v smislu, da so se nakloni zmanjšali vsaj za 5 točk,
čeprav razlike niso nujno statistično pomembne. Od 12 regij se nominal­
no večji padci pokažejo v devetih regijah, za ostale tri regije pa so razlike
ostale znotraj razpona do 5 točk. Povprečno zmanjšanje v naklonih po 12
regijah je 8,7 točke. Podobno kot pri bralni pismenosti lahko torej tudi pri
matematični pismenosti ugotovimo t. i. splošno tendenco k zmanjšanju s
socialno-ekonomskim ozadjem pogojene razslojenosti v dosežkih.

Moč gradienta je tretji pokazatelj povezanosti dosežkov s social­
no-ekonomskim in kulturnim ozadjem učenk in učencev. Pri matema­
tični pismenosti med letoma 2009 in 2012 nismo zaznali statistično po­
membnih sprememb v moči gradienta. Nominalno pa je moč gradienta
leta 2012 manjša od moči leta 2009 v osmih regijah, v dveh regijah je ena­
ka in v dveh regijah višja. Povprečno zmanjšanje v moči gradientov po 12
regijah je 3 odstotne točke. Relativno in nominalno največji padec v moči
gradienta je v Notranjsko-kraški regiji, in sicer se je moč gradienta zniža­
la za 12 odstotnih točk, čeprav te spremembe ne moremo ovrednotiti kot
statistično pomembne.

Rezultate v Preglednici 4 lahko torej povzamemo z ugotovitvijo, da
so dosežki pri matematični pismenosti v raziskavi PISA med letoma 2009
in 2012 ostali v večini regij stabilni, z zvišanjem v dveh regijah in s sploš­
no tendenco zmanjšanega vpliva socialno-ekonomskega statusa na te do­
sežke.

158
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165