Page 156 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 156
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

Iz Preglednice 3 je razvidno, da tudi na ravni posameznih regij med
letoma 2009 in 2012 ni bilo večjih (statistično pomembnih) sprememb.
Analiza kaže, da so se dosežki pomembno zvišali v Pomurski regiji (s 456
na 470 točk, torej za 14 točk), v drugih regijah pa se statistično pomemb­
ne spremembe niso pokazale. Vendar pa lahko opazimo, da so v določenih
regijah tudi večje16 spremembe, čeprav le-te niso statistično pomembne in
jih torej ne moremo ovrednotiti kot manj verjetne posledice ugotavljan­
ja rezultatov na podlagi vzorca in ne celotne populacije učenk in učen­
cev. Gledano na ta način, recimo temu nominalno gledanje, so večji po­
rasti dosežkov opazni še v Gorenjski (za 10 točk), Notranjsko-kraški (za 12
točk) in Podravski regiji (za 10 točk), nominalno večji padec dosežkov pa
je v Spodnjep­ osavski regiji (za 13 točk).

Pričakovani dosežki povedo, kakšne rezultate bi lahko pričakova­
li, če bi vsi učenci in učenke imeli socialno-ekonomski in kulturni status
enak (oziroma enak 0, kar je v tem primeru tudi povprečje OECD). Po
regijah se pričakovani dosežki nominalno nekoliko razlikujejo od dejan­
skih dosežkov, večje razlike so predvsem v tistih regijah, katerih povpreč­
ni indeks socialno-ekonomskega in kulturnega statusa bolj odstopa od
vrednosti 0. Tako so na primer za Pomursko regijo izračunani pričako­
vani dosežki v obeh letih (nominalno gledano) višji od dejanskih dosež­
kov zato, ker je v obeh letih indeks socialno-ekonomskega in kulturnega
statusa precej pod povprečjem OECD in tudi pod povprečjem Sloveni­
je; iz Preglednice 1 je razvidno, da je leta 2009 indeks za obravnavano po­
pulacijo učenk in učencev enak -0,13 in leta 2012 -0,19. Iz Preglednice 3
je razvidno, da je med letoma 2009 in 2012 statistično pomembna razli­
ka v pričakovanih dosežkih nastala v Podravski regiji (s 468 na 479 točk),
v drugih regijah pa nismo zaznali statistično pomembnih sprememb. No­
minalno so večje spremembe praviloma v tistih regijah, kjer smo večje no­
minalne spremembe zaznali tudi v dejanskih dosežkih. Nominalno večji
porast tudi v pričakovanih dosežkih se je pokazal še za Notranjsko-kraško
(11 točk) in Pomursko regijo (12 točk), padec pa za Spodnjeposavsko regi­
jo (12 točk). Ta podobnost med spremembami v dejanskih in pričakova­
nih dosežkih je smiselna zaradi prej ugotovljene stabilnosti indeksa social­
no-ekonomskega in kulturnega statusa po regijah.

Povezanost dosežkov bralne pismenosti s socialno-ekonomskim in
kulturnim ozadjem nadalje raziskujemo z analizo naklona socialno-eko­
nomskega in kulturnega gradienta. Kot že omenjeno, naklon gradienta
predstavlja povprečno razliko v dosežkih med skupinama učenk in učen­
cev, ki se po indeksu socialno-ekonomskega in kulturnega statusa razli­

16 Za določanje večjih razlik smo izbrali mejo 10 točk, ki pa je arbitrarna; izbrana je za namen
orientacije pri pregledu rezultatov. To velja tudi za nadaljnje tovrstne primerjave v članku.

154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161