Page 145 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 145
Trendi v socialno-ekonomskem in kulturnem
gradientu iz raziskave PISA med letoma 2009 in 2012

po slovenskih regijah

Mojca Štraus

Sodobne razprave o kakovosti sistemov vzgoje in izobraževanja v
ospredje pogosto postavljajo vprašanje njihove učinkovitosti (angl.
efficiency) in/ali pravičnosti (angl. equity) (npr. Rizvi in Lingard,
2009; Bela knjiga, 2011). Pri tem se še kot posebej relevantno izkazuje tudi
vprašanje, ali je na podlagi obstoječih, praviloma poenostavljenih, analiz
rezultatov mednarodnih raziskav znanja utemeljeno sklepati o (ne)pravič­
nosti in (ne)učinkovitosti izobraževalnih sistemov.

Vprašanje pravičnosti izobraževalnih politik se pogosto operaciona­
lizira z ugotavljanjem povezav med socialno-ekonomskim in kulturnim
ozadjem učenk in učencev ter njihovo uspešnostjo v izobraževanju. Te po­
vezave so sicer že dolgo prepoznane (npr. Duru-Bellat, 2004; Sirin, 2005;
White, 1982), vendar zagotavljanje enakih možnosti učenkam in učen­
cem ne glede na njihovo ozadje tudi v Sloveniji (Bela knjiga, 2011) ostaja
znanstveno relevantno in javnopolitično odprto vprašanje. Razlike v do­
sežkih učenk in učencev, ki se povezujejo s socialno-ekonomskim ozad­
jem njihovih družin, lahko izhajajo iz genetskih vplivov ali vplivov okolja
in seveda medsebojno povezanega delovanja obojih. Ugotovljeno je, da je
povezanost mogoče zaznati že zgodaj v otroštvu; že v vrtcu otroci iz depri­
vilegiranih družin verjetneje izkazujejo počasnejši kognitivni razvoj (npr.
Freijo et al., 2006; Hertzman in Weins, 1996; Merry, 2013; Thiel, 2012). Ko
vstopijo v šolo, je zanje verjetneje, da bodo imeli šibkejše učne rezultate ali
da bodo šolo prezgodaj opustili (npr. Alexander, Entwisle in Olson, 2007;
Martins in Veiga, 2010). S tem nastane verjetnost, da bodo imeli manj pri­
ložnosti za nadaljevanje izobraževanja in na trgu dela (npr. Kerckh­ off,

143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150