Page 148 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 148
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

ne ne­enakosti in se le-te v šolah ne reproducirajo. To kaže, da je mogo­
če pričakovati, da se bodo tudi v Sloveniji po regijah, ki so si morda po­
dobne glede izvenšolskih dejavnikov, pokazale razlike v njihovi uspešnosti
zmanjš­ evanja socialne reprodukcije v šolah.

Sirin (2005) razpravlja, da vpliv socialno-ekonomskega statusa dru­
žine na izobraževalne dosežke učenk in učencev poteka po dveh poteh.
Prva je zagotavljanje dobrin in spodbude doma. V splošnem se lahko viš­
je izobraženi starši odločajo za posvečanje več svojega časa izobraževanju
svojih otrok ali se ukvarjajo z njimi doma tako, da spodbujajo njihove učne
dosežke (npr. Chiu in Xihua, 2008; Vellymalay, 2012). Prestižnejši pokli­
ci staršev lahko pri otrocih zbujajo interes, da bi v odraslosti dosegli kate­
rega od teh poklicev, za katere pa se potrebuje višja izobrazba, kar je lah­
ko spodbuda otrokom, da se v šoli bolj trudijo (npr. Caro, 2009; OECD,
2013b). Druga, posredna pot, so prej omenjeni kontekstualni vplivi social­
no-ekonomskega in kulturnega statusa na ravni šol in lokalnih skupnosti.
Vpliv se kaže pri možnosti izbire takšnih šol, kjer je zagotovljeno najboljše
okolje za uspeh (npr. Mostafa, 2011; Shin, Lee in Kim, 2009), saj med šo­
lami s povprečno visokim socialno-ekonomskim statusom učenk in učen­
cev ter šolami s povprečno nizkim statusom obstajajo pomembne razli­
ke glede organizacije poučevanja, razpoložljivih gradiv za poučevanje in
učenje in izkušenj učiteljev (npr. Alegre in Ferrer, 2010; Robert, 2010), raz­
like pa so tudi v odnosih med šolskim osebjem in starši (Watkins, 1997).
Ozadje družine nadalje vpliva na učenčeve šolske dosežke tudi posredno,
preko konteksta lokalne skupnosti; v mestih je učencem na primer na vol­
jo več javnih knjižnic, muzejev in drugih dobrin, ki spodbujajo učenje.

V raziskavi PISA v Sloveniji sodelujejo večinoma dijaki in dijakinje,
ki so začetek tekočega šolskega leta vstopili v srednješolske izobraževalne
programe. Definicija ciljne populacije v raziskavi PISA, za katero so kas­
neje izpeljane mednarodne primerjave, je generacija 15-letnikov v izobra­
ževanju (npr. OECD, 2014). PISA sicer ni preverjanje le formalno pridob­
ljenega znanja, ki naj bi ga učenke in učenci pridobili v šoli zadnje leto ali
v vseh letih izobraževanja do svojega petnajstega leta, ampak je ugotav­
ljanje kumulativnih rezultatov formalnega in neformalnega učenja v šoli
in zunaj nje (npr. OECD, 2012b). Zato je pomembno razumeti tudi, da re­
zultati raziskave niso neposreden odraz kakovosti šolskega dela v državi ali
po lokalnih skupnostih, še manj pa dela v srednjih šolah, v katere so dija­
ki in dijakinje šele vstopili. Tudi zato v članku udeležence izobraževanja,
ki so vključeni v vzorec PISA, imenujemo učenke in učenci namesto dija­
kinje in dijaki. Vendar je kljub navedenemu ali prav zato PISA pomemb­
na podlaga za ugotavljanje kakovosti in učinkovitosti izobraževalnih sis­
temov, ker lahko skozi mednarodne primerjave in nacionalne analize

146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153