Page 138 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 138
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

obraževalnem prostoru prispevali s poglobljenim vpogledom v strukturo
in procese nove oblike (neoliberalne) vladavine v EU na področju izobra­
ževalnih politik kot vladavine ciljev, primerjav in (javno)političnih prob­
lemov. Prikazali smo, kako navedeni procesi na ravni EU in v odnosu do
(slovenskega) nacionalnega prostora delujejo na primeru uresničevanja
dveh temeljnih načel sodobnih izobraževalnih politik – pravičnosti in
ekonomske učinkovitosti izobraževanja –, in s tem naslovili tako strateško
kot vsebinsko ideološko širjenje (neoliberalnih) idej v evropskem izobra­
ževalnem prostoru. Čeprav je načelo pravičnosti na načelni ravni močno
poudarjeno v strateških dokumentih institucij EU in drugih mednarod­
nih organizacij (npr. OECD), podroben pregled drugih operativnih do­
kumentov (tudi priporočil Evropske komisije članicam) izkazuje njegovo
instrumentalizacijo in specifično (neoliberalnim idejam podrejeno) izpel­
javo v praksi.

V okoliščinah, ko »globalizacija zlasti v svoji difuzni obliki kaže na
strahovito moč globalizacijskih procesov takrat, ko se ji nacionalni siste­
mi prostovoljno odpirajo in ne-zavestno, nekritično in pasivno sprejemajo
njihovo logiko« (Medveš, 2008: str. 8), izpostavljamo, da lahko ob nadalj­
njem nekritičnem sprejemanju evropskih in drugih mednarodnih agend v
Sloveniji pride do problematičnih sprememb v vsebini izobraževalnih po­
litik tudi v primeru prevzemanja načel (neoliberalne) ekonomske učinko­
vitosti izobraževanja ter odmika od temeljnega načela slovenskega izobra­
ževalnega sistema – pravičnosti v izobraževanju (Bela knjiga, 2011).

Literatura in viri

Adam, A. (2014) Analiza predloga sprememb zakona o gimnazijah s perspek­
tive odnosa med šolo in ekonomijo. Vzgoja in izobraževanje XLV (3),
str. 15–21.

Adler, E., in Haas, P. M. (1992) Conclusion: Epistemic Communities, World
Order, and the Creation of a Reflective Research Program. Internatio­
nal Organization 46 (1), str. 367–390.

Abbot, W. K. in Snidal, D. (2000) Hard and Soft Law in International Go­
vernance. International Organization 54 (3), str. 421–456.

Alexiadou, N. (2014) Policy Learning and Europeanisation in Education: the
governance of a field and the transfer of knowledge. V Nordin, A., in
Sundeberg, D. (ur.). Transnational Policy Flows in European Education,
the making and governing of knowledge in the education policy field. Ox­
ford: Symposium Books.

Altrichter, H. (2010) Theory and Evidence on Governance: conceptual and
empirical strategies of research on governance in education. European
Educational Research Journal 9 (2), str. 147–158.

136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143