Page 138 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 138
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
obraževalnem prostoru prispevali s poglobljenim vpogledom v strukturo
in procese nove oblike (neoliberalne) vladavine v EU na področju izobra
ževalnih politik kot vladavine ciljev, primerjav in (javno)političnih prob
lemov. Prikazali smo, kako navedeni procesi na ravni EU in v odnosu do
(slovenskega) nacionalnega prostora delujejo na primeru uresničevanja
dveh temeljnih načel sodobnih izobraževalnih politik – pravičnosti in
ekonomske učinkovitosti izobraževanja –, in s tem naslovili tako strateško
kot vsebinsko ideološko širjenje (neoliberalnih) idej v evropskem izobra
ževalnem prostoru. Čeprav je načelo pravičnosti na načelni ravni močno
poudarjeno v strateških dokumentih institucij EU in drugih mednarod
nih organizacij (npr. OECD), podroben pregled drugih operativnih do
kumentov (tudi priporočil Evropske komisije članicam) izkazuje njegovo
instrumentalizacijo in specifično (neoliberalnim idejam podrejeno) izpel
javo v praksi.
V okoliščinah, ko »globalizacija zlasti v svoji difuzni obliki kaže na
strahovito moč globalizacijskih procesov takrat, ko se ji nacionalni siste
mi prostovoljno odpirajo in ne-zavestno, nekritično in pasivno sprejemajo
njihovo logiko« (Medveš, 2008: str. 8), izpostavljamo, da lahko ob nadalj
njem nekritičnem sprejemanju evropskih in drugih mednarodnih agend v
Sloveniji pride do problematičnih sprememb v vsebini izobraževalnih po
litik tudi v primeru prevzemanja načel (neoliberalne) ekonomske učinko
vitosti izobraževanja ter odmika od temeljnega načela slovenskega izobra
ževalnega sistema – pravičnosti v izobraževanju (Bela knjiga, 2011).
Literatura in viri
Adam, A. (2014) Analiza predloga sprememb zakona o gimnazijah s perspek
tive odnosa med šolo in ekonomijo. Vzgoja in izobraževanje XLV (3),
str. 15–21.
Adler, E., in Haas, P. M. (1992) Conclusion: Epistemic Communities, World
Order, and the Creation of a Reflective Research Program. Internatio
nal Organization 46 (1), str. 367–390.
Abbot, W. K. in Snidal, D. (2000) Hard and Soft Law in International Go
vernance. International Organization 54 (3), str. 421–456.
Alexiadou, N. (2014) Policy Learning and Europeanisation in Education: the
governance of a field and the transfer of knowledge. V Nordin, A., in
Sundeberg, D. (ur.). Transnational Policy Flows in European Education,
the making and governing of knowledge in the education policy field. Ox
ford: Symposium Books.
Altrichter, H. (2010) Theory and Evidence on Governance: conceptual and
empirical strategies of research on governance in education. European
Educational Research Journal 9 (2), str. 147–158.
136
obraževalnem prostoru prispevali s poglobljenim vpogledom v strukturo
in procese nove oblike (neoliberalne) vladavine v EU na področju izobra
ževalnih politik kot vladavine ciljev, primerjav in (javno)političnih prob
lemov. Prikazali smo, kako navedeni procesi na ravni EU in v odnosu do
(slovenskega) nacionalnega prostora delujejo na primeru uresničevanja
dveh temeljnih načel sodobnih izobraževalnih politik – pravičnosti in
ekonomske učinkovitosti izobraževanja –, in s tem naslovili tako strateško
kot vsebinsko ideološko širjenje (neoliberalnih) idej v evropskem izobra
ževalnem prostoru. Čeprav je načelo pravičnosti na načelni ravni močno
poudarjeno v strateških dokumentih institucij EU in drugih mednarod
nih organizacij (npr. OECD), podroben pregled drugih operativnih do
kumentov (tudi priporočil Evropske komisije članicam) izkazuje njegovo
instrumentalizacijo in specifično (neoliberalnim idejam podrejeno) izpel
javo v praksi.
V okoliščinah, ko »globalizacija zlasti v svoji difuzni obliki kaže na
strahovito moč globalizacijskih procesov takrat, ko se ji nacionalni siste
mi prostovoljno odpirajo in ne-zavestno, nekritično in pasivno sprejemajo
njihovo logiko« (Medveš, 2008: str. 8), izpostavljamo, da lahko ob nadalj
njem nekritičnem sprejemanju evropskih in drugih mednarodnih agend v
Sloveniji pride do problematičnih sprememb v vsebini izobraževalnih po
litik tudi v primeru prevzemanja načel (neoliberalne) ekonomske učinko
vitosti izobraževanja ter odmika od temeljnega načela slovenskega izobra
ževalnega sistema – pravičnosti v izobraževanju (Bela knjiga, 2011).
Literatura in viri
Adam, A. (2014) Analiza predloga sprememb zakona o gimnazijah s perspek
tive odnosa med šolo in ekonomijo. Vzgoja in izobraževanje XLV (3),
str. 15–21.
Adler, E., in Haas, P. M. (1992) Conclusion: Epistemic Communities, World
Order, and the Creation of a Reflective Research Program. Internatio
nal Organization 46 (1), str. 367–390.
Abbot, W. K. in Snidal, D. (2000) Hard and Soft Law in International Go
vernance. International Organization 54 (3), str. 421–456.
Alexiadou, N. (2014) Policy Learning and Europeanisation in Education: the
governance of a field and the transfer of knowledge. V Nordin, A., in
Sundeberg, D. (ur.). Transnational Policy Flows in European Education,
the making and governing of knowledge in the education policy field. Ox
ford: Symposium Books.
Altrichter, H. (2010) Theory and Evidence on Governance: conceptual and
empirical strategies of research on governance in education. European
Educational Research Journal 9 (2), str. 147–158.
136