Page 134 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 134
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

stavljal regulativni okvir, v katerem država za doseganje najboljših izidov
izobraževanja zagotavlja finančna sredstva in odgovornost akterjev ter
omogoči njihovo izbiro in tekmovanje. Meni, da edino ekonomsko učin­
koviti in pravični izobraževalni sistemi lahko pomembno (so)prispevajo h
gospodarski rasti in družbeni koheziji EU.

Kratek pregled razprav nakazuje številna odprta vprašanja o (ne)
komplementarnosti pravičnosti in (ekonomske) učinkovitosti v izobra­
ževanju. Čeprav nekateri raziskovalci menijo, da na področju skupnega
evropskega sodelovanja na področju izobraževanja ne moremo govoriti
o popolnem izginotju socialnih ciljev (pravičnosti), je drugim z upora­
bo različnih teoretskih in metodoloških okvirov uspelo prikazati, da se
je ravnotežje močno prevesilo na stran ekonomskih ciljev (učinkovitosti).
Navedeno podpirajo tudi analize kazalnikov in ciljnih vrednosti, ki pou­
darjajo predvsem ekonomske cilje izobraževanja in s tem usmerjajo pozor­
nost akterjev na merjena področja (Gornitzka, 2006; Nordin, 2011).9

Pri tem Grimaldi (2012) ocenjuje kot zanimivo dejstvo, da je pra­
vičnost ostala vključena v javnopolitične dokumente EU na področju
iz­obraževanja in ima osrednjo vlogo v nacionalnih izobraževalnih poli­
tikah številnih držav članic. Grimaldi (ibid.: str. 1131), sklicujoč se na šte­
vilne avtorje, meni, da pravičnost kljub njenim številnim in raznolikim
(celo nasprotujočim si opredelitvam) predstavlja pomemben simbol v dis­
kurzu vseh pravilno mislečih ljudi. Ta simbol je zaradi široke pozorno­
sti in podpore v družbi pri oblikovanju javnopolitičnih dokumentov ne­
mogoče prezreti. Vendar nadalje opozarja, da si je v številnih nacionalnih
izobraževalnih sistemih neoliberalizem (tudi z mehanizmi nove oblike
vladavine) prisvojil koncept socialne pravičnosti in ga zreduciral na ena­
kost možnosti. Na oblikovanje nacionalnih politik socialne pravičnosti
tako močno vpliva neoliberalno razumevanje pravičnosti, ki je v velikem
n­ asprotju z distributivnimi, kulturnimi in povezovalnimi idejami social­
ne pravičnosti. Izobraževanje tako postaja nesporno podrejeno ekonom­
skim imperativom rasti, zaposlenosti in globalne konkurenčnosti. Neoli­
beralna ideologija kot skupek kompleksnih idej, vrednot, javnopolitičnih
tem in procesov, v ozadju katerih je ekonomska racionalnost, tako temelji­
to pre­oblikuje področje izobraževanja, njegove koncepte, objekte, subjek­
te in tehnologije. Če povzamemo, čeprav v dokumentih evropskih insti­
tucij (npr. Evropska komisija, 2006) zasledimo načelna prizadevanja za
uskladitev sicer nasprotujočih si diskurzov ekonomske učinkovitosti in
socialne pravičnosti, kritične analize kažejo, da smo priča ne njunemu so­

9 Čeprav so bili ob začetku okrepljenega sodelovanja članic EU na področju izobraževanja
na ravni EU oblikovani kazalniki pravičnosti v izobraževanju (glej tudi Kodelja, tu), pre-
gled in analiza novejših dokumentov nakazujeta, da le-ti niso zaživeli v praksi.

132
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139