Page 133 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 133
u. štremfel ■ pravičnost in/ali učinkovitost v kontekstu ...

ni izobraževalnih politik v EU in ima posledično lahko pomembne impli­
kacije za razvoj nacionalnih izobraževalnih politik. Zagata pri nedosledni
uporabi obeh terminov postane toliko večja, razprava pa toliko bolj nejas­
na, ko obravnavamo načelo učinkovitosti (bodisi v smislu doseganja izo­
braževalnih ciljev bodisi v smislu ekonomske učinkovitosti izobraževanja)
v razmerju do pravičnosti v izobraževanju.

V zvezi z učinkovitostjo izobraževanja nekateri avtorji opozarjajo, da
je družbeni konstrukt (družbeni dogovor, kaj je tisto, kar v določenemu
sistemu opredeljujemo kot želene cilje in v kolikšni meri jih je treba ures­
ničiti, da lahko govorimo o njihovem učinkovitem doseganju). Pri tem iz­
postavljajo, da čeprav so v zadnjem času v ospredju merjenj v mednarod­
nih primerjalnih raziskavah izobraževanja predvsem kognitivni dosežki
kot temelj razvoja človeškega kapitala, so enako pomembni nekognitivni
izidi izobraževanja (npr. socialni kapital) (npr. Kozina, tu), ki pa v med­
narodnih primerjalnih lestvicah dosežkov pogosto ostanejo prezrti (npr.
Fukuyama, 1999). Le Grand (1990) celo ocenjeje, da je učinkovitost lahko
določena le kot sposobnost družbe dosegati njene primarne cilje. Učinko­
vitost sama po sebi pa ne more biti primarni cilj. Meni, da v družbi lahko
govorimo o dveh kompromisih – vrednotnem in produktivnem. Zaradi
različnosti kategorij pravičnosti (kot vrednote) in učinkovitosti (kot pro­
dukta) pa ju lahko obravnavamo le ločeno, ne moremo pa ju medsebojno
primerjati.

V tem kontekstu je zanimiva tudi študija Dolton, Marcenaro-Gu­
tiérrez in Still (2014), ki naslavlja vprašanje, kateri izobraževalni sistemi
dosežejo največ z vloženim denarjem. Poudarjajo, da je ekonomska učin­
kovitost relativno vprašanje, ki ga lahko razumemo le z mednarodnimi
primerjavami več izobraževalnih sistemov ter s spremljavo učinkov njiho­
vih reform v daljšem časovnem obdobju. Pri tem avtorji ne zagovarjajo
komplementarnosti načel učinkovitosti in pravičnosti, temveč poudarja­
jo, da nekatere države lahko izberejo politike, s katerimi kot prioritetni
cilj zasledujejo kakovost v izobraževanju in ne ekonomske učinkovitosti.
Pri tem pa se sprašujejo, ali naj države res stremijo k absolutni kakovosti
izobraževalnega sistema ne glede na potrebne visoke finančne vložke. Po­
udarjajo, da na svobodo te odločitve vpliva gospodarski status države. Pri
tem si je zanimivo zastaviti vprašanje, ali s tem posredno implicirajo, da si
v času gospodarske krize države ne morejo privoščiti visokih stroškov za­
gotavljanja kakovosti izobraževanja.

Wößmann (2008) nasprotno utemeljuje, da je ekonomsko učinkovi­
tost in pravičnost izobraževanja mogoče sočasno izboljšati z ustrezno na­
črtovanimi in na dosežke osredotočenimi reformami v celotni vertikali
izobraževalnega sistema. Podlago za to naj bi po njegovem mnenju pred­

131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138