Page 131 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 131
u. štremfel ■ pravičnost in/ali učinkovitost v kontekstu ...

na podlagi uvrstitve na mednarodni primerjalni lestvici dosežkov države
članice zaznajo javnopolitični problem (gospodarska nekonkurenčnost),
so na ravni EU pogosto že vnaprej oblikovani najboljši javnopolitični mo­
deli za njegovo reševanje (vladavina reševanja problemov). Predstavljena
dinamika omogoča poglabljanje evropskega sodelovanja na področju iz­
obraževanja v smeri, ki ga želi EU, države članice pa mu v okoliščinah
gosp­ odarske krize zadnjih nekaj let toliko bolj sledijo v želji po ohranit­
vi konkurenčnosti v gospodarstvu, temelječem na znanju (npr. Tsarou­
has, 2009). Jacobsson (2004) meni, da je skrivnost nove oblike vladavine
EU v posebni kombinaciji pritiska, ki ga sproža, ter iniciativnosti in želji
akterjev po prostovoljni javnopolitični spremembi. Haahr (2004, str. 210)
novo obliko vladavine tako opiše kot poseben primer tehnologije izpo­
polnjene neoliberalne vladavine, ki vključuje noto svobode, a hkrati pri­
vlačnost njene uporabe.

Pravičnost in/ali učinkovitost v novi oblike vladavine EU
na področju izobraževalnih politik

Čeprav Evropska komisija (2006) poudarja, da so za uspešnost nacional­
nih izobraževalnih sistemov in s tem za doseganje evropskih ciljev na pod­
ročju izobraževanja pomembna tako načela učinkovitosti kot pravičnosti,
številni avtorji (npr. Rizvi in Lingard, 2009) opozarjajo, da njena priporo­
čila državam članicam na osnovi idej neoliberalizma ukrepe za izboljšanj­e
nacionalnih izobraževalnih sistemov utemeljujejo na načelu učinkovito­
sti. Poseganje Evropske komisije in drugih mednarodnih organizacij (npr.
OECD) v tradicionalna načela (ne le postsocialističnih) nacionalnih iz­
obraževalnih sistemov je v ospredju akademskih razprav: ne le razmerje
med učinkovitostjo6 in pravičnostjo7 izobraževalnih politik in praks, tem­
več tudi vprašanje njune (ne)komplementarnosti (npr. Baye in Demuse,
2008; Wössmann, 2008).

6 »Učinkovitost predstavlja odnos med vložki (angl. input) in izidom (angl. output)
določenega procesa. Sistemi so učinkoviti, če vložki proizvedejo maksimalne izide. Rela-
tivna učinkovitost v sistemih izobraževanja se navadno meri s preizkusi znanja, medtem ko
se njihova učinkovitost v odnosu do širše družbe in gospodarstva v zasebnih in državnih
izdatkih za izobraževanje.« (Evropska komisija, 2006.)

7 »Pravičnost je stopnja, do katere posameznik lahko izkorišča prednosti izobraževanja in
usposabljanja v smislu priložnosti, dostopnosti, (enake) obravnave in dosežkov. Pravični
sistemi zagotavljajo, da so izidi izobraževanja in usposabljanja neodvisni od socialno-eko­
nomskega položaja in drugih dejavnikov, ki vodijo do izobraževalnih neenakosti, in da so
učenci obravnavani glede na njihove specifične učne potrebe. Neenakosti glede na spol,
pripadnost etnični manjšini, telesno oviranost in regionalne razlike niso v središču pozor-
nosti, vendar jih je relevantno upoštevati, v kolikor prispevajo k splošni socialno-ekonom-
ski neenakosti.« (Evropska komisija, 2006.)
129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136