Page 129 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 129
u. štremfel ■ pravičnost in/ali učinkovitost v kontekstu ...

Sodobni javnopolitični problemi na področju izobraževnaja so mul­
tidimenzionalni, ker se morajo prilegati uvrstitvi vsake države na medna­
rodni primerjalni lestvici dosežkov in politiki vsake države. So začasni,
ker se stalno spreminjajo in prilagajajo širšemu družbenemu in politične­
mu okolju (npr. med gospodarsko krizo je tudi na področju izobraževanja
v ospredju vprašanje učinkovitosti). So prostorski, ker različno učinkuje­
jo v različnih nacionalnih kontekstih. So tako moralni (npr. pravičnost je
poudarjena v skoraj vseh javnopolitičnih dokumentih) kot ekonomski (na
znanju temelječe gospodarstvo je vedno v njihovem ozadju). Ko so javno­
politični problemi oblikovani, so kmalu zaznani in prepoznani v širšem
prostoru. Pri tem ima bistveno vlogo politika znanja, ki je skupaj z javno­
političnim učenjem bistveni dejavnik problematizacije in postavljanja jav­
nopolitične agende na področju izobraževanja v EU (Grek, 2010).

Vladavina problemov je tesno povezana z obvladovanjem negotovo­
sti, stalne (navidezne) krize ter z nujnostjo njenega reševanja (npr. Alexi­
adou, 2014). Retorika krize, ki se prikazuje kot naravni zakon, pa je eden
izmed bistvenih elementov neoliberalizma. Slater (2015) navaja, da je že v
zapisu Friedmana, enega temeljnih avtorjev neoliberalne misli, jasno za­
slediti vlogo krize v reformi družbe: »Le kriza – dejanska ali namišljena
– lahko privede do pravih sprememb. Ob nastanku krize sprejeti ukrepi
temeljijo na že obstoječih idejah, ki so prisotne v družbi. To je po mojem
mnenju naša bistvena funkcija: razviti alternative obstoječim politikam,
jih razvijati ter omogočiti njihovo razpršitev in široko dostopnost, dokler
politično nemogoče ne postane politično neizogibno.« (Friedman, 1962:
str. IX, v Slater, 2015: str. 3.) Kot meni Slater (2015: str. 4), neoliberalizem
ne le pasivno čaka na krizo, da materializira svoje ideje v obliki javnopo­
litičnih priporočil, temveč aktivno (so)ustvarja njen (navidezen) prihod
ter opozarja na nujnost njenega takojšnjega reševanja. V kontekstu neoli­
beralnih politik imajo takšne navidezno ustvarjene krize v zadnjih nekaj
desetletjih pomembno vlogo tudi v reformah na področju izobraževan­
ja (ibid.).

Alexiadou (2014) ugotavlja, da smo v času gospodarske krize v EU
priča novemu valu modernizacije izobraževanja oziroma intenzivnim re­
formam nacionalnih izobraževalnih sistemov, h katerim v svojih doku­
mentih pozivajo institucije EU (npr. Evropska komisija, 2012a). V ta okvir
lahko štejemo tudi okrepljeno odprto metodo koordinacije (OMK), ki
je v teh dokumentih prikazana ne le kot instrument širjenja najprimer­
nejših izobraževalnih politik, temveč tudi spremljanja reform (npr. Svet
EU, 2013). Pri tem Svet EU spodbuja države članice in Evropsko komisi­
jo k aktivnejši vlogi pri identifikaciji javnopolitičnih problemov z izved­
bo vzajemn­ ih pregledov nacionalnih izobraževalnih politik (angl. peer

127
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134