Page 130 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 130
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6
review). Ti predstavljajo osnovo za oblikovanje specifičnih priporočil dr
žavam članicam in konkretnih vsebinskih predlogov reform, ki naj bi jih
te glede na zaznane javnopolitične probleme (kriza) potrebovale (Alexia
dou, 2014: str. 125).
Čeprav OMK eksplicitno ne predpostavlja harmonizacije izobra
ževalnih nacionalnih politik, vlada prepričanje (npr. Nòvoa, 2007), da je
ekspertno znanje, ki ga uporablja Evropska komisija pri oblikovanju spe
cifičnih priporočil držav članicam, tisto, ki vodi države članice k poeno
tenemu razumevanju problemov sodobnega izobraževanja ter k poeno
tenim rešitvam le-teh. Navedeno predstavlja močno politično orodje pri
(pre)oblikovanju izobraževalnih reform v smeri, ki je prikazana kot nujna
in edina logična pot (prim. Kos, Tašner in Gaber, tu).
Vladavina ciljev, primerjav, (javno)političnih problemov …
vladavina znanja
Značilnosti vladavine dosežkov, vladavine primerjav in vladavine reše
vanja problemov lahko opišemo pod skupnim imenom vladavina znan
ja (angl. governance of knowledge). Podatki in izsledki znanstvenih ana
liz so zaradi tehnološkega napredka postali širše dostopni kot kdajkoli
prej. Hkrati pa v kontekstu naraščajočega demokratičnega primanjklja
ja EU naraščajo pričakovanja glede transparentnosti in javne odgovorno
sti evropskih institucij. Da bi jih lahko izpolnili, je znanje uporabljeno
kot podpornik legitimnosti ter avtoritete družbenih in političnih proce
sov v EU oziroma, povedano drugače, sta legitimnost in avtoriteta druž
benih in političnih procesov v EU v večji ali manjši meri odvisni od legi
timnosti in avtoritete znanja, na katerih temeljita (Ozga, 2011: str. 220).
Nova oblika vladavine v EU je zato pogosto označena kot vladavina zna
nja. Le-ta z navidezno objektivnostjo in nevtralnostjo (ter s tem poudar
jeno vlogo ekspertov in ekspertnega znanja) usmerja države članice k do
seganju skupnih ciljev EU na področju izobraževanja. Čeprav ti cilji niso
znanstveno utemeljeni oziroma so politično oblikovani, so v nadaljevanju
natančno operacionalizirani in kvantificirani s kazalniki in ciljnimi vred
nostmi, kar vzbuja navidezno nevtralnost in s tem omogoča svojstveno
obliko vladanja (vladavina ciljev). Kazalniki in ciljne vrednosti (obliko
vani tudi na podlagi izsledkov mednarodnih raziskav znanja) torej omo
gočajo merjenje ter primerjanje dosežkov držav članic pri doseganju skup
nih (političnih) ciljev EU. Mednarodne primerjalne lestvice dosežkov pa
na države članice EU izvajajo dvojni pritisk (občutek lastne (ne)konku
renčnosti glede na dosežke drugih držav članic, občutek neuspešnosti za
radi (ne)doseganja skupnih ciljev) ter jih na ta način usmerjajo k dosegan
ju strateških ciljev EU (npr. Ioannidou, 2010) (vladavina primerjav). Ko
128
review). Ti predstavljajo osnovo za oblikovanje specifičnih priporočil dr
žavam članicam in konkretnih vsebinskih predlogov reform, ki naj bi jih
te glede na zaznane javnopolitične probleme (kriza) potrebovale (Alexia
dou, 2014: str. 125).
Čeprav OMK eksplicitno ne predpostavlja harmonizacije izobra
ževalnih nacionalnih politik, vlada prepričanje (npr. Nòvoa, 2007), da je
ekspertno znanje, ki ga uporablja Evropska komisija pri oblikovanju spe
cifičnih priporočil držav članicam, tisto, ki vodi države članice k poeno
tenemu razumevanju problemov sodobnega izobraževanja ter k poeno
tenim rešitvam le-teh. Navedeno predstavlja močno politično orodje pri
(pre)oblikovanju izobraževalnih reform v smeri, ki je prikazana kot nujna
in edina logična pot (prim. Kos, Tašner in Gaber, tu).
Vladavina ciljev, primerjav, (javno)političnih problemov …
vladavina znanja
Značilnosti vladavine dosežkov, vladavine primerjav in vladavine reše
vanja problemov lahko opišemo pod skupnim imenom vladavina znan
ja (angl. governance of knowledge). Podatki in izsledki znanstvenih ana
liz so zaradi tehnološkega napredka postali širše dostopni kot kdajkoli
prej. Hkrati pa v kontekstu naraščajočega demokratičnega primanjklja
ja EU naraščajo pričakovanja glede transparentnosti in javne odgovorno
sti evropskih institucij. Da bi jih lahko izpolnili, je znanje uporabljeno
kot podpornik legitimnosti ter avtoritete družbenih in političnih proce
sov v EU oziroma, povedano drugače, sta legitimnost in avtoriteta druž
benih in političnih procesov v EU v večji ali manjši meri odvisni od legi
timnosti in avtoritete znanja, na katerih temeljita (Ozga, 2011: str. 220).
Nova oblika vladavine v EU je zato pogosto označena kot vladavina zna
nja. Le-ta z navidezno objektivnostjo in nevtralnostjo (ter s tem poudar
jeno vlogo ekspertov in ekspertnega znanja) usmerja države članice k do
seganju skupnih ciljev EU na področju izobraževanja. Čeprav ti cilji niso
znanstveno utemeljeni oziroma so politično oblikovani, so v nadaljevanju
natančno operacionalizirani in kvantificirani s kazalniki in ciljnimi vred
nostmi, kar vzbuja navidezno nevtralnost in s tem omogoča svojstveno
obliko vladanja (vladavina ciljev). Kazalniki in ciljne vrednosti (obliko
vani tudi na podlagi izsledkov mednarodnih raziskav znanja) torej omo
gočajo merjenje ter primerjanje dosežkov držav članic pri doseganju skup
nih (političnih) ciljev EU. Mednarodne primerjalne lestvice dosežkov pa
na države članice EU izvajajo dvojni pritisk (občutek lastne (ne)konku
renčnosti glede na dosežke drugih držav članic, občutek neuspešnosti za
radi (ne)doseganja skupnih ciljev) ter jih na ta način usmerjajo k dosegan
ju strateških ciljev EU (npr. Ioannidou, 2010) (vladavina primerjav). Ko
128