Page 132 - Šolsko polje, XXVII, 2016, no. 5-6: Pravičnost, neoliberalizem in izobraževanje, ur. Urška Štremfel
P. 132
šolsko polje, letnik xxvii, številka 5–6

Dokumenti institucij EU
Baye in Demeuse (2008) v okviru analize dokumenta Evropske komisi­
je (2006), ki najbolj neposredno naslavlja razmerje med učinkovitost­
jo in pravičnostjo pri doseganju skupnih evropskih ciljev na področju
izobraževanja,8 izpostavljata problematičnost integracije različnih dimen­
zij pravičnosti v izobraževanju. Bøyum (2014) na podlagi normativne ana­
lize javnopolitičnih dokumentov OECD ugotavlja, da OECD uporablja
zelo široko definicijo pravičnosti, ki je združljiva zgolj s formalno enakost­
jo in implicitno z meritokratsko različico enakosti priložnosti. Pri tem je
vprašanje pravičnosti v izobraževanju izolirano od vprašanja socialne pra­
vičnosti. Definicija OECD namreč predpostavlja, da deprivilegirano do­
mače okolje učencev ne sme predstavljati deprivilegiranosti v izobraževan­
ju, pri tem pa OECD zapostavlja vprašanje, ali je pravično, da v družbi
sploh obstajajo deprivilegirana (domača) okolja (ibid.: str. 868). Rizvi in
Lingard (2009: str. 448) menita, da v okviru OECD pravičnost v izobra­
ževanju ni obravnavana kot moralna vrednota, temveč instrumentalno,
kot sredstvo razvoja človeškega kapitala. Rizvi (2013) takšno opredelitev
enakosti opisuje kot odmik od socialnodemokratskega k tržnemu pojmo­
vanju enakosti. Meni, da so definicije pravičnosti v izobraževanju posta­
le ločene od tradicionalnih idej socialne pravičnosti in omejene na enake
možnosti formalnega dostopa do izobraževanja in udeležbe na trgu delov­
ne sile.

Baye in Demeuse (2008) v analizi dokumenta Evropske komisi­
je (2006) izpostavljata tudi nejasnost pri razumevanju učinkovitosti kot
doseganja izobraževalnih ciljev (angl. effectiveness) in ekonomske učin­
kovitosti kot razmerja med finančnimi vložki in doseganjem ciljev (angl.
efficiency). Na njuno (ne)namerno nedosledno rabo kaže tudi analiza
strateških ciljev delovnih programov Evropske komisije Izobraževanje
in usposabljan­je 2010 (I&U 2010) in 2020 (I&U 2020) (Svet EU, 2002,
2009). V I&U 2010 je namreč kot eden izmed treh strateških ciljev opre­
deljeno »izboljšanje kakovosti in učinkovitosti /angl. effectiveness/ siste­
mov izobraževanja in usposabljanja«, v I&U 2020 pa kot eden izmed šti­
rih strateških ciljev »izboljšanje kakovosti in ekonomske učinkovitosti
­/­angl. efficiency/ sistemov izobraževanja in usposabljanja«. Navidezno za­
nemarljiva sprememba diskurza, ki jo v uradnih prevodih navedenih do­
kumentov v slovenski jezik sploh ni zaznati, pa ob upoštevanju v prejšnjem
poglavju predstavljenih teoretskih predpostavk vladavine ciljev, primerjav
in (javno)političnih problemov lahko predstavlja temeljit premik v vsebi­

8 Ni zanemarljivo poudariti, da je Evropska komisija dokument sprejela na podlagi izsled-
kov analize Evropskega omrežja ekspertov na področju ekonomskih vidikov izobraževan-
ja (EENEE) (Wößmann in Schültz, 2006).

130
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137